§2.4. SUBIECTIVISMUL

            Am văzut că problema adecvării calculului probabilităților a dus la probleme epistemologice extrem de dificile, iar teoriile frecvențialiste nu au reușit să răspundă, de o manieră general acceptată la întrebarea „Cu ce drept consider că  ?” Școala subiectivistă s-a decis să taie nodul acesta gordian răspunzând că probabilitatea este un grad de încredere subiectiv în apariția unui eveniment, așa că întrebarea de mai sus nu are nici un sens. Pe frecvențialiști asertarea obiectivității probabilității i-a dus la indeterminism, adică la postularea caracterului aleator al lumii (cel puțin la scară microscopică) în cadrul căreia legile dinamice (cauzale) reprezintă numai un caz degenerat, extrem, explicabil prin numărul mare de atomi care alcătuiesc macroobiectele și prin anumite structuri psihice ale noastre (von Mises, Reichenbach).

            Subeictiviștii nu au nevoie de așa ceva. Ei nu neagă, în general faptul că există și probabilități „obiective”, limite de frecvențe, sau că frecvențele se stabilizează, ci neagă relevanța lor în statistică, unde este vorba de tras concluzii din date în general în număr insuficient pentru a permiteo abordare frecvențialistă. În definitiv, frecvențialiștii nu spun cât de lung trebuie să fie șirul probelor necesar pentru a estima o probabilitate cu limita dorită pentru simplul motiv că niciodată o asemenea estimare nu se poate face decât în probabilitate, iar această a doua probabilitate este deja mai convenționalistă și, chiar dacă admite la rândul ei o interpretare frecvențială, a doua interpretare frecvențială este și mai puțin relevantă pentru statistică. Concret, să admitem că într-o serie de 1000 de aruncări cu banul au apărut 540 de steme. Să presupunem că aruncările sunt independente unele de altele, interpretând noțiunea în sensul lui von Mises, că seria noastră este un segment inițial dintr-un colectiv ipotetic  și că colectivele sunt independente și în fiecare asemenea colectiv P(stemă) . Atunci, notând F frecvența absolută a stemelor și f cea relativă, avem

.

            Aceste relații s-ar interpreta că în 5% din seriile posibile de aruncări de 1000 de ori cu banul, de regulă, vor apărea frecvențe diferite de  de steme, dacă . Ca să verfici și a doua aserține, ar mai trebui câteva milioane de aruncări. Decizia de a respinge ipoteza că  în cazul nostru se bazează pe convingerea că nu am avut ghinionul să nimerim una din seriile care fac excepție; iar aceasta este tot subiectivă. Nici o interpretare obiectivistă a probabilității nu poate face ca o estimare statistică să nu comporte o doză de subiectivism.

            Școala subiectivistă (Ramsey, De Finetti, Savage, Good, Koopman) se revendică de la Laplace și Bernoulli. Ceea ce este esențial în modul lor de a interpreta probabilitatea este că aceasta este văzută ca o relație între o colecție de date empirice și o ipoteză, dar, spre deosebire de școala logicistă (Keynes, Carnap, Jeffreys) această relație nu este de ordin logic, ci este subiectivă, exprimând un grad de încredere în ipoteza respectivă, date fiind faptele empirice. Ceea ce impută ei frecvențialiștilor este „La ce-mi folosește să știu că o metodă îmi dă un răspuns corect în 95% din cazuri ? Ceea ce mă interesează este să știu ce să cred despre cazul meu particular” (Giere, [24], 469).

            Pentru Good [20] care se consideră un subiectivist moderat, există mai multe tipuri de probabilitate (subiectivă, fizică (sinonimă cu „obiectivă”, „adevărată”, „materială”, „șansă”, „propensitate”), inversă (probabilitatea unei ipoteze dată via teorema Bayes), frecvențialistă (dată prin „lon run frequency”), logică (impersonală, un fel de implicație parțială ca cea avută în vedere de Keynes [28’]), tautologică (rezultând din alte ipoteze probabiliste)), dar cea subiectivă este cea mai valoroasă deoarece:

            1. „Deși sunt cel puțin cinci tipuri de probabilități, ne putem descurca numai cu unul singur, care le explică pe toate celelalte: probabilitate subiectivă. Această opinie este analoagă cu aceea că nu putem cunoaște lumea exterioară decât prin senzații, dar aceasta nu ne va duce neapărat la solipsism și nu ne va împiedica să vorbim despre lumea exterioară. La fel, subiectivistul va fi foarte încântat să vorbească despre probabilitatea fizică deși el o poate măsura numai cu ajutorul probabilităților subiective” ([20], pag. 36).

            2. „Putem vorbi consistent despre probabilitatea fizică fără să admitem teoria metafizică după care universul este indeterminist numai dacă acceptăm existența probabilităților subiective sau a credibilității. Pentru că dacă acceptăm determinismul, putem avea probabilități fizice numai datorită unui context experimental insuficient specificat. În această specificare incompletă trebuie să apară probabilitatea. Dacă suntem determiniști, trebuie să atribuim aceste probabilități ignoranței noastre și nu pur și simplu vreunei proprietăți fundamentale a naturii care există obiectiv (existing out there). Pe de altă parte, indiferent dacă asumăm sau nu determinismul, orice probabilitate fizică poate fi interpretată ca o probabilitate subiectivă; iar dacă îl acceptăm, o asemenea interpretare ni se impune. Acei filosofi care cred că singurul tip justificat de probabilitate este cea obiectivă, trebuie să fie indeterminiști. De aceea von Mises a asertat determinismul înainte ca acesta să fie la modă. El a avut noroc” ([20], pag.37).

            Pe scurt, pentru subiectiviști, probabilitatea reprezintă gradul încrederii pe care o anumită persoană o are într-o anumită propoziție, pe baza unor informații, cu condiția ca persoana respectivă să fie coerentă. „Probabilitatea subiectivă este pur și simplu psihologică, și teoria subiectivă a probabilităților nu este o teorie psihologică empirică a gradelor de încredere. A existat o confuzie în această privinț㔠– spun Kyburg și Smokler ([4], pag.6). Teoria probabilităților este considerată o logică a coerenței, nu contează ce cred oamenii, ci ceea ce ar trebui să creadă din momentul în care au asumat un sitem de probabilități inițiale.

            Prima fromalizare serioasă a teoriei subiective a probabilităților a fost făcută de F. P. Ramsey (1928) în eseul „Truth and Probability”. Autorul nu are pretenția exclusivistă că interpretarea subiectivistă este cea mai bună: „Cocluziile la care vom ajunge asupra semnificației probabilității în logică nu trebuie să ne facă să prejudiciem semnificația ei în fizic㔠([48], pag.63), deși continuă să aibă dubii că interpretarea frecvențială, unanim acceptată în fizică ar fi cea mai valoroasă pentru știință. Ceea ce urmărește în eseu este studiul logicii încrederii parțiale (partial belief). „Poate că, așa cum consideră susținătorii teoriei frecvențialiste, se va găsi la sfârșit că logica încrederii parțiale ajunge tot la studiul unor frecvențe... Dacă este așa sau nu, nu avem de unde ști dacă nu vom investiga încrederea parțial㔠([48], pag.64).

            Teoria la care se raportează, polemic, autorul este cea a lui Keynes ([28’]). În viziunea acestuia din urmă, între oricare două propoziții se poate stabili o relație de natură logică, și numai una, numit㠄relație de probabilitate” și care nu este neapărat cuantificabilă. Ramsey se ridică împotriva tuturor celor trei concluzii ale lui Keynes: relația nu este în primul rând de natură logică, nu este unică și este, principial cuantificabilă; în plus, nu se poate stabili, coerent decât între anumite propoziții între care experiența sesizează anumite legături. Să luăm de exemplu propozițiile „a este roșu” și „b este negru”: între ele nu există nici o legătură logică. „Dacă cineva m-ar întreba ce probabilitate aș da celeilalte propoziții știind că una este adevărată, nu aș încerca să răspund contemplând cele două propoziții și încercând să discern o relație logică între ele, ci, mai degrabă aș încerca să-mi imaginez că una din ele ar fi tot ce știu și conjecturez (guess) ce nivel de încredere ar trebui să am în cealaltă. Dacă aș putea face asta, s-ar putea să nu fiu mulțumit cu rezultatul obținut, ci să spun ‘Aceasta este ceea ce cred eu, dar, desigur, poate fi o nerozie’ și apoi să încerc să aflu ce ar gândi un înțelept spunând apoi că acela este adevăratul grad de probabilitate” (pag. 67). Or, dacă relația în cauză ar fi de natură logică, ea ar trebui să fie decelabilă mai ușor în cazul propozițiilor simple. În realitate, cazurile în care toată lumea este de acord cu relația de probabilitate, sunt, în mod paradoxal, tocmai cele infinit de complicate: „cu toții suntem de acord că probabilitatea apariției unei fețe la o aruncare cu banul este  deși nimeni nu poate argumenta exact care sunt dovezile pe care ne bazăm”(pag.65). Înseamnă c㠄a considera că relația în cauză este logică este ca și cum cineva ar cunoaște teoremele din geometrie, dar nu ar fi capabil să decidă într-un caz concret dacă un obiect este rotund sau pătrat” (pag.66).

            De aceea relația respectivă nu este logică, ci subiectivă și diferă de la individ la individ. Probabilitatea este o încredere parțială. Dar, de obicei se susține, continuă autorul, că încrederea parțială, la fel ca alte lucruri psihologice, nu este măsurabilă: „dacă acesta ar fi cazul, cercetarea noastră ar fi fără obiect...Deci, dacă nu vreau să renunț la întregul demers ca la un lucru rău croit (bad job) suntem forțați să presupunem că încrederea poate fi măsurată într-o oarecare măsur㔠(pag. 67).

            Ramsey imaginează un procedeu de măsurare a încrederii parțiale pe care îl folosește și la definirea probabilității. Procedeul este o sofisticare a pariului care „deși fundamental sănătos este inexact datorită atât utilității marginale diminuate a banilor cât și faptului că cel ce pariază poate fi ostil pariului sau, dimpotrivă un nărăvit al riscului”(pag. 73). Principial, consideră el, nu trebuie să avem iluzii că un nivel de încredere parțială ar fi perceptibil conștient de posesorul său, nu trebuie să aplăm la vreun sentiment al încrederii (belief feeling) deoarece „credințele noastre cele mai puternice nu sunt întovărășite de nici un sentiment. Nimeni nu are vreun sentiment puternic (feels strongly) referitor la lucruri considerate sigure” (pag. 71). Trebuie să plecăm de la premisa c㠄gradul unei credințe este o proprietate cauzală a ei și o putem exprima vag prin măsura în care suntem pregătiți de a acționa pe baza ei”(pag. 71). Pe scurt, teoria probabilităților are nevoie de „o măsură a încrederii ca bază de acțiune”(pag. 72).

            Pentru măsurarea gradului de încredere se propune folosirea noțiunii de utilitate (Ramsey spunea „bunuri” (goods) dar, cei care au mers pe urmele sale și au creat teoria jocurilor și a deciziei (von Neumann, Jeffreys) au preferat această ultimă denumire). Conceptul de bază în demersul său este cel de alternativă simplă  care se citește „primește utilitatea x dacă p este adevărat și y dacă p este fals”. Dacă subiectului îi este indiferentă pentru orice x și y care din alternativele  sau  i se oferă, spunem prin definiție că gradul său de încredere în p este  și notăm . Acesta ar fi analogul probabilității. În geberal procedeul de definire a probabilității trece printr-o funcție de valorizare a bunurilor. Se prezintă apoi un sistem axiomatizat (vezi Anexa 4) din care se pot demonstra teoremele clasice ale probabilităților: teorema de adunare și cea de înmulțire.

            Oarecum asemănător cu Reichenbach, dar la care nu se raportează (probabil că nu îl citise), Ramsey face o deosebire fundamentală între logica consistenței și logica adevărului: prima se referă la regulile de lucru cu probabilitățile (într-un anume sens identifică teoria probabilităților cu logica consistenței) iar a doua se referă la modul de asignare a gradelor de încredere. A doua logică ar fi replica anglo-saxonă a logicii probabiliste a lui reichenbach . Între interpretarea calculului probabilităților ca o logică a coerenței și interpretarea sa frecvențială există legături intime: „frecvențele observate duc adesea la încrederi parțiale și, reciproc, încrederile parțiale se manifestă prin așteptarea unor frecvențe ideale, via teorema lui Bernoulli” (pag. 86). „Această legături între încrederi parțiale și frecvență ne fac capabili să folosim calculul cu frecvențe ca un calcul cu încrederi parțiale consistente. În acest sens putem spune că cele două interpretări sunt aspectele subiectiv și obiectiv ale cuiva mai pround, la fel cum ogica formală poate fi interpretată obiectivist ca un corp de tautologii și subiectivist ca legile gândirii (deterministe n.n.) consistente”.

            Problema adecvării teoriei imaginate de el este însă de domeniul logicii adevărului, întrucât „noi vrem ca credințele noastre să fie consistente nu numai una cu alta, ci și cu faptele”, iar aceasta nu o poate dovedi logica consistenței (teoria), ci logica adevărului (metateoria), care „adesea nu este numai independentă de cea formală, ci chiar incompatibilă cu ea” (pag. 67). Iar logica adevărului este o logică inductivă. Chiar dacă inducția singură nu ne duce la adevăr este de așteptat că tripletul (inducție, consistență, memorie) ne va apropia de el: „Deoarece orice nouă observație... modifică opinia mea despre unele fapte, unele din credințele mele după observare devin inconsistente cu cele anterioare... trebuie ca gradele de încredere să se modifice consistent, respectând axiomele” (pag. 67).

            În ceea ce privește asignarea probabilității subiective, ea se face printr-un fel de selecție naturală; nici un grad de încredere nu este justificat logic. Selecția naturală se produce datorită unor structuri ale creierului (habits) printre care se află și inducția. „Cred că este o greșală să considerăm indecția ca un ‘scandal filosofic’… ea este, pur și simplu una din ultimele noastre surse de cunoaștere, la fel ca și memoria. Nimeni nu consideră un scandal filosofic faptul că nu există nici o demonstrație a faptului că lumea nu a început acum două minute și că toate amintirile noastre nu sunt iluzorii…Toți suntem de acord că un om opac la inducție nu este rezonabil. Aceasta nu înseamnă că gândirea lui contrazice logica formală, ci, pur și simplu, că îi lipsește un instinct care este foarte folositor speciei noastre” (pag. 91). Ce înseamnă, la urma urmelor, că o persoană, pusă într-o situație dată ar trebui să aibă gradul de încredere cutare în propoziția p ? Ramsey răspunde că aceasta nu poate avea altă semnificație decât că o persoană ideală, total inconsistentă, un subiect epistemologic, ar avea gradul respectiv de încredere în p, pus în situația dată: „... cel mai înalt ideal ar fi ca subiectul să aibă întotdeauna o opinie adevărată și să fie sigur de ea; dar acesta este un ideal mai potrivit celui Atotputernic decât omului”, (pag. 89) conchide el.

            În concluzie, răspunsul lui Ramsey la problema adecvării este pragmatic: „acesta (teoria lui n.n.) este un fel de pragmatism: judecăm habiturile mentale după criteriul funcțional, adică dacă opiniile la care conduc sunt în majoritatea cazurilor adevărate (adică dacă concordă cu faptele n.n.)”.

            Teoria lui Ramsey a deschis noi căi în matematică: teoria jocurilor, formalizată riguros de von Neumann și Morgenstern, și teoria deciziei statistice în care se scrie o bibliografie impresionantă. Totuși, ea a fost supusă unei critici severe de alți logicieni, ca de exemplu G.H.Wright ([65], 1962). Obiecția lui cea mai importantă este următoarea: principiul fundamental în măsurarea probabilităților subiective de către Ramsey este principiul indiferenței, care este departe de a fi clar. Dacă propun unui fermier să aleagă între alternativele (vacă, mâine plouă; porc, mâine nu plouă) și (cal, mâine plouă; oaie, mâine nu plouă) și dacă el spune că îi este indiferent (exemplul lui Wright) pot fi două tipuri de indiferență: neraționată (nu știe care e mai bună) sau raționată (are motive să considere cele două alternative la fel de avantajoase). Este clar că numai a doua atitudine intră în calcul. Dar atunci, continuă Wright, „Ramsey intră într-un cerc vicios...căci subiectul care optează trebuie să creadă că propoziția care condiționează optarea ar putea deveni adevărată în ocazii repetate într-o anumită proporție din împrejurări mai curând decât în alta. De aceea, probabilitatea subiectivă este deja presupusă în formarea atitudinii de indiferență care este edificatoare în măsurarea gradelor de încredere”.

            Deși în ceea ce privește statutul ontologic și epistemologic al conceptului de probabilitate sunt mai degrabă de acord cu Wright decât cu Ramsey, cred că obiecția lui este nejustificată: Ramsey nu contestă faptul că probabilitățile obiective seunt deja implicate în atitudinea de indiferență raționată: pur și simplu el vrea să le măsoare, pe o scară oarecum conevnționalistă, la fel cum se măsoară tensiunea cu ajutorul unui voltmetru. Din moment ce nu pretinde a da o definiție a probabilității subiective, ci numai o măsurare a efectului lor comportamental, și acest efect comportamental este denumit nivel de încredere, nu există nici o contradicție. Poate că există un izomorfism între respectivele probabilități și gradele de încredere corespunzătoare; ceea ce este important este că gradele acestea de încredere satisfac axiomele calculului probabilităților, deci se poate lucra cu ele ca și cum ar fi probabilități. Wright are în vedere probabil contradicția între noțiunea sa de probabilitate și cea a lui Ramsey. (La Wright o mărime ipotetică atașată evenimentelor generice pe tipurile de situații, care se manifestă prin stabilizarea frecvențelor și care se poate asigna subiectiv sau obiectiv). El are în vedere că fermierul care face estimarea valorii bunurilor între care trebuie să opteze efectuează în prealabil o justificare prospectivă a probabilității de a ploua mâine, iar aceasta din puctul de vedere al lui Wright se poate numai prin cunoașterea frecvențelor trecute și postularea că ele se vor menține; dar poate că nu este obligatoriu ca fermierul să-și conștientizeze probabilitățile subiective – dacă am înțeles bine, exact așa și vrea Ramsey: o măsură obiectivă a lor trebuie tocami să nu le conștientizeze, ci să le lase în subconștient – pentru a face o optare raționată. Pe de altă parte poate că nu este deloc evident, adică raționat, adică respectând axiomele și teoremele teoriei.

            Un discipol destul de disciplinat al lui Ramsey se arată a fi R.C. Jeffrey în cartea sa „The logic of decision”(1965). Este o lucrare scrisă foarte pedagogic, cu multe exemple și ușor de citit. Autorul folosește termenul „dezirabilitate”(desirability) pentru ceea ce Ramsey ar fi numit „valoarea unui bun”, iar von Neumann i-ar fi spus „utilitate”. În capitolul 3 al cărții este expus procedeul lui Ramsey de măsurare a încrederii parțiale. Fondul lucrării lui Jeffrey constă în a demonstra c㠄asignarea dezirabilității determină asignarea probabilității” (pag. 75) adică tocami ceea ce Wright reproșa drept vicios. Se deosebește de Ramsey în analiza principiului inducției analizat de Hume (dacă ai observat de n ori p, crezi că și a n+1 –a oară va apărea tot p). principiul nu este sănătos, arată el, și nici nu este folosit ca atare de oamenii normali decât pentru proprietăți pe care le numește „proiectabile” (projectible). Acest lucru se arată simplu cu un contraexemplu: „Cu toții suntem de acord că am fost născuți înainte de anul 2000, dar asta nu înseamnă că vom crede că toți oamenii vor fi născuți înainte de anul 2000” (pag. 175). Încearcă o definire probabilistă a conceptului de „proiectabil” prin aceea că șirul de propoziții  se numește proiectabil dacă prob este în șir crescător (A este conjucția tuturor propozițiilor, iar A(n) este conjucția primilor n termeni ai șirului).

            La fel ca și Carnap ([8’]) care admitea necesitatea și justificarea folosirii în știință a două tipuri de probabilitate – obiectivă ( ) și subiectivă ( ) între care nu există neapărat relații de dependență de vreun anume tip, Jeffrey consideră că cele două tipuri de probabilitate(notate de el cu PROB și prob) au fiecare importanța ei „a crede în existența și utilitatea unui concept subiectiv de probabilitate nu înseamnă a nega existența și utilitatea unui concept paralel de probabilitate obiectivă. Într-adevăr, caracteristicile cele mai importante ale asignării subiective a probabilităților sunt cel mai bine înțelese ca reflectând bănuielile unui agent în legătură cu probabilitatea obiectivă a anumitor propoziții. Pe de altă parte, este util și atractiv să avem un singur concept de bază asupra probabilității; în interesul economiei conceptuale ar fi de dorit să reducem cumva noțiunea obiectivă de probabilitate la cea subiectivă”(pag. 190). Procedeul prin care se realizează reducerea anunțată îl numește „obiectivarea probabilității”.

            Reprezentantul cel mai cunoscut (și cel mai radical) al orientării subiectiviste este însă matematicianul și epistemologul italian Bruno de Finetti. Până la apariția teoriei sale asupra interșanjabilității („equivalenza stocastica”, „exchangeability”) în 1931 „teoria subiectivistă asupra probabilității era mai mult o curiozitate filosofică. Nici unul dintre cei care lucrau cu probabilitatea, pentru care ea avea deja un sens sau ducea la cunoaștere nu a luat-o în serios. Dar, odată cu apariția conceptului de „echivalență”, „simetrie” sau, cum îi spunem astăzi „interșanjabilitate” s-a descoperit o cale de a lega noțiunea de probabilitate subiectivă cu procedeele clasice ale inferenței statistice”(Kyburg și Smokler, [4], pag. 12-13).

            Lucrarea fundamentală a lui de Finetti este „La Prévision, ses lois logiques, ses sources soubjectives” (1937, Paris, Ann. Inst. Poicaré). În ceea ce urmează va fi comentată ediția engleză din 1964, [4]. Articolul se bazează pe cinci conferințe ținute în 1935 la Institutul H. Poincaré.

            De Finetti se declară de la început și fără echivoc susținătorul unei concepții subiectiviste asupra probabilității: „punctul de vedere pe care am onoarea să îl apăr poate fi considerat extrema soluțiilor subiectiviste… Scopul primei conferințe este de a arăta cum legile logice ale Teoriei probabilităților pot fi stabilite riguros din punct de vedere subiectiv; printre altele se va arăta cum, deși refuzând să admit existența oricărei semnificații și valori obiective ale probabilităților, putem avea o idee despre rațiunile subiective datorită cărora într-o mulțime de probleme diferite, judecățile subiective ale oamenilor normali nu numai că nu diferă semnificativ, ci chiar coincid riguros”([15], pag. 99). În lucrările ulterioare de Finetti va repeta obsesiv c㠄Probability does not exist” – completat de Barlow cu „except in our mind”, analogul celebrului dicton al lui Locke „Nihil est in intelectu quid non prius fuerit in sensu” completat de Leibniz cu „nisi intelectus ipse”.

            El se revendic㠖 și poate că nu neapărat din curtoazie față de gazde – de la H. Poincaré, care în introducerea la celebrul său tratat din 1896 ([45]) se mulțumește să declare că nu știe ce este probabilitatea: „Fără a insista asupra laturii metafizice ale probalemelor de probabilități, aș remarca că o probabilitate poate fi și subiectivă. Există motive personale pentru a crede că o anumită ipoteză este mai probabilă decât alta… Probabilitatea se poate și obiectiva, ca în statistică”([45]). În aceeași introducere, lăsa să se înțeleagă că scopul științei este de a face predicții, dar „predicțiile pot fi numai probabile; oricât de solidă ar putea părea o predicție, nu putem fi niciodată siguri că experiența nu o va respinge… Există aici ceva misterios, inaccesibil matematicianului” și „Teoria probabilităților se bazează pe un instinct obscur, fără de care nu putem; fără el nu vom putea descoperi nici o lege, nici să o aplicăm... A condamna calculul probabilităților înseamnă a condamna întreaga științ㔠(citat din [15], pag. 99).

            De Finetti își propune, așadar să exorcizeze acest instinct obscur și, dacă nu să îl explice, măcar să îi găsească legile. Instinctul obscur de care este vorba este predicția („la prévision”).

            Definiția pe care o propune el pentru probabilitate este mai simplă ca cea a lui Ramsey: „Să presupunem că un individ este obligat să evalueze raportul p la care ar fi dispus să schimbe o sumă S, pozitivă sau negativă, depinzând de apariția unui eveniment E cu posesia sigură a unei sume pS… Vom spune atunci că p este probabilitatea lui E dată de individul respectiv” (pag. 102).

            Acest mod de a defini probabilitatea este evident, atacabil. În primul rând, ea nu are sens dacă se referă la un subiect empiric din simplul motiv că raportul p nu depinde în realitate numai de evenimentul E, ci și de suma S, după cum au arătat multe cercetări psihologice: dacă unui om normal poate să-i pară indiferentă alternativa 1 leu cu siguranță față de 6 lei dacă apare un „6” la o aruncare cu zarul, aceluiași om nu i-ar mai fi indiferentă o alternativă de genul 100000 lei cu siguranță contra 600000 de lei dacă apare „6”, preferând fără ezitare prima variantă. Ori ipoteza că p = p(E) și nu p(E,S) este esențială în axiomatizarea lui de Finetti (vezi, mai amănunțit Anexa 4).

            De exemplu, lucrul se vede clar în demonstrația teoremei adunării: presupunem că A și B sunt eveniment incompatibile și, pentru subiectul x, , , . Vrem să arătăm că . Să propunem lui x pariul  dacă apare A,  dacă apare B,  dacă apare complementul  contra taxei de  care trebuie să i se pară cinstită din moment ce îi este indiferent  dacă apare A sau  cu siguranță. Câștigul nostru, ca bancă, va fi

                         dacă apare A

             dacă apare B

                         apare .

            Acesta este un sistem de trei ecuații cu trei necunoscute , ,  pe care trebuie să le potrivim ca să îl păcălim pe x dacă nu este coerent. Determinantul sistemului este . După cum se știe în matematica elementară, dacă , atunci sitemul de mai sus are soluție unică pentru orice , ,  arbitrari (în particulari toți pozitivi). Deci, dacă x nu vrea să piardă în orice eventualitate trebuie neapărat ca  sau ; din aceleași motive trebuie ca , deci , q.e.d. Totul este foarte riguros dacă raportul p nu depinde de S.

            Cum răspunde la această obiecție autorul ? „Ar fi poate mai bine dacă aș fi lucrat cu utilități, ca Ramsey; nu am cunoscut opera lui ramsey în 1937, dar eram deja conștient de dificultățile pariurilor și am preferat să le evit considerând mize destul de mici pe bani… O altă lipsă a deifiniției mele – sau, mai bine zis a instrumentului ales pentru a o face operațional㠖 este posibilitatea ca cei care acceptă să parieze contra lui x să aibă informație mai bună decât el (sau chiar să cunoască rezultatul experimentului). Aceasta ne-ar aduce în situații de teoria jocurilor. Desigur, orice instrument este imperfect și trebuie să ne mulțumim cu o idealizare”(pag. 102).

            Sunt de acord cu autorul c㠄Teoria probabilităților nu este o încercare de a descrie comportarea adevărată a oamenilor ci se referă la comportarea coerentă și faptul că oamenii nu sunt decât mai mult sau mai puțin coerenți nu este esențial” (pag. 111) dar, din păcate definiția lui se referă la „un individ” care, înțeleg eu, trebuie considerat empiric.

            Autorul a anunțat elaborarea, împreună cu Savage a unei definiții mai bune ([15], pag. 111). Deocamdată, nu am găsit lucrarea.

            Să admitem însă că se poate trece peste neajunsul deifiniției inițiale postulând că așa ar trebui să facă un individ ideal – raportul p să nu depindă decât de E – un individ care nu este interesat în câștiguri, ci folosește pariul doar pentru a-și clarifica probabilitățile subiective inițiale, persistente în subconștientul său – deși mie, psihologic vorbind, mi se pare de nesusținut o asemenea axiomă. O dată depășit acest prim impas, de Finetti elaborează o teorie foarte elegantă și coerentă care îi „apare ca un set de reguli cărora evaluarea subiectivă a diferitelor probabilități trebuie să li se supună ca să nu apară contradicții fundamentale între ele” (pag. 103).

            După elaborarea în linii mari a teoriei, autorul consideră că a reușit să formalizeze „conceptul de probabilitate care, fără îndoială, este cea mai apropiată de cea a ‘omului de pe strad㒔 (pag.111), acela folosit de oameni în judecățile lor practice. Regulile găsite „constituie, de fapt, numai expresia precisă a regulilor logicii probabilului care sunt aplicate inconștient, calitativ dacă nu numeric, de toți oamenii în orice împrejurare de viaț㔠(pag. 111). De ce ar avea nevoie știința de o altă noțiune ? „Ce altă semnificație mai adecvată s-ar putea descoperi pentru această noțiune ?” (pag.111).

            Analizând sensul ultimei întrebări, găsește că ea este echivalentă cu următoarea „Printre infinitatea de estimări posibile (ale probabilităților unei alternative n.n.) există oare una pe care am putea-o considera, într-un sens deocamdată neprecizat drept obiectiv corectă ? sau, măcar, putem spune că o anumită evaluare este mai bună decât alta”(pag. 111). Singurul sens pe care îl vede acestui „obiectiv corect” este consensul fără șovăială în atribuirea ei de către oamenii normali. Dacă teoria sa ar reuși să explice acest consens, nu ar mai fi nevoie de nici o supoziție ontologică a unei „probabilități adevărate”.

Pentru a acorda un sens obiectiv noțiunii de probabilitate au fost imaginate în decursul secolelor, dou㠄scheme”, continuă de Finetti, schema cazurilor egal probabile și considerentele de frecvență. Dar „nici unul dintre aceste procedee nu ne obligă să admitem existența unei probabilități obiective. Din contră, dacă cineva vrea să forțeze semnificația lor până la a ajunge la o asemenea concluzie va ajunge la bine cunoscutele dificultăți, care dispar dacă devenim mai puțin pretențioși, adică dacă vom căuta să nu eliminăm, ci să precizăm elementul subiectiv care există între ele... Problema este de a considera coincidența opiniilor ca pe un fapt psihologic; motivele acestui fapt le pot reține (retain) natura lor subiectivă, care nu poate fi dată la o parte fără a ridica o mulțime de probleme al căror sens nici măcar nu este clar”(pag. 112).

            Deoarece elementul subiectiv în principiul rațiunii suficiente este clar, comentează în profunzime mai ales criteriul frecvențialist care „ca și criteriul precedent (al simetriei n.n.) și ca toate criteriile posibile, el este incapabil să ne scoată din câmpul judecăților subiective; el ne poate numai oferi o analiză mai profundă. În cazul frecvențelor, această analiză se împarte în două părți: o parte elementară, compusă din relațiile dintre evaluările de probabilități și predicțiile de frecvență și a doua, mai delicată, conținând relațiile între observarea unor frecvențe trecute și predicția unor frecvențe viitoare” (pag. 113).

            În ceea ce privește prima problemă, este ușor de demonstrat că , dacă  sunt evenimente judecate a fi egal probabile, , atunci media ( = speranța matematică) frecvenței așteptate va coincide cu p. De aceea, se prezice că frecvența relativă este cea mai de așteptat de un individ coerent care a judecat n cazuri egal probabile, este exact p.

            În practică se procedează invers; se încearcă estimarea probabilității prin frecvență. Procedeul are trei faze, toate subiective:

1.      Se alege o clasă de evenimente care include evenimentul a cărui probabilitate se caută.

Acest lucru, este, prin el însuși arbitrar. De exemplu, vrem să căutăm probabilitatea ca mr. A să moară în dcurs de un an (caz analizat și de von Mises în [??], în cu totul alte scopuri !). Îl putem încadra pe mr. A nu neapărat în rândul cetățenilor masculini de aceeași vârstă din țara cutare, dar și printre cei de aceeași profesie, aceeași înălțime, greutate, oraș, etc.

            2. Se face o predicție de frecvență. „pe ipoteza că valoarea frecvenței rămâne aproape constantă... Motivele care justifică o asemenea predicție vor fi analizate în continuare; deocamdată, este suficient de asumat că intuiția ne constrânge la o asemenea judecată, care de altfel este cu atât mai greu de făcut cu cât clasa considerată este mai puțin numeroas㔠(pag. 116).

3. Se compară probabilitatea medie a evenimentelor din clasa aleasă și cea a evenimentului în chestiune (trebuie reținut că la subiectiviști probabilitatea nu se referă la o clasă de evenimente – evenimente generice – ci la evenimente izolate, de regulă). În acest ultim punct, dificultatea este redusă la minimum dacă toate evenimentele din clasa alaesă sunt judecate drept echiprobabile.

            La ce concluzie am ajuns ? Ceea ce am estimat este tot o probabilitate subiectivă și, ceea ce este mai grav, compatibilă cu orice frecvențe viitoare (după cum remarcau și frecvențialiștii). Se poate rezolva cumva această situație paradoxală ? Mai întâi; e bine de văzut naivitatea celor care comparau dificultatea legării probabilităților de frecvențe cu „imposibilitatea practică întâlnită în toate științele experimentale de a corela exact noțiunile abstracte ale teoriei de realitățile empirice (Castelnuovo, Cramér, Lévy, von Mises). Analogia, după părerea mea, este iluzorie: în celelalte cazuri teoria prevede exact ce s-ar întâmpla dacă teoria ar fi complet adecvată; în calculul probabilităților, teoria însăți ne obligă să admitem posibilitatea tuturor frecvențelor. În celelalte științe, nesiguranța apare datorită legăturii imperfecte între teorie și fapte; în cazul de față ea își are originea în însăși teoria ?????” (pag. 117).

            Și atunci, la ce mai este bună observarea frecvențelor trecute ? „SE spune, de obicei: „ne vom corecta” opiniile inițiale, dacă experiența ne va contrazice”. Nu este acesta un procedeu instinctiv și natural ? – Ba da, însă nu este formulat exact, adică, mai precis nu are sens. Nu este vorba de „a corecta” cutare opinie care ar fi fost „respinsă”, ci de a substitui evaluarea inițială a probabilității cu cea condiționată de observarea faptelor; această ultimă probabilitate poate fi complet diferită de cea inițială, dar acest lucru nu trebuie interpretat neapărat ca o „corectare a unei opinii respinse”.

            Va să zică, așa se face trecerea la statistică: înlocuind probabilitățile subiective inițiale (nu îi place să folosească termenul „apriori” și „aposteriori” deoarece ultimul are un sens obiectiv) cu probabilități finale, care sunt la fel de subiective.

            În anumite cazuri procedeul de înlocuire (via teorema Bayes) se poate analiza mai profund: acesta este cazul evenimentelor interșanjabile.

            Variabilele aleatoare  se numesc interșanjabile dacă pentru orice n și orice indici  vectorii aleatori  și  au aceeași repartiție. De exemplu, dacă  sunt variabile aleatoare independente și identic repartizate, atunci ele sunt interșanjabile. Reciproc nu mai este adevărat; astfel, conceptul lui De Finetii este în context mai general în care se pot demonstra teoremele fundametale de probabilități (legea numerelor mari, tare și slabă, teorema limită centrală, teorema lui Glivenko de convergență la repartiția reală) fără a se apela la noțiunea de independență acuzată de încărcătură metafizică. Pentru matematică rezultatul este important, deoarece toate aceste fapte se demonstrează în ipoteza, mai generală a aditivității simple a probabilității (în sistemul Kolmogorov probabilitatea este presupusă  - aditivă). Esențială este judecata de interșanjabilitate; în cayul aruncării cu moneda, ea revine la judecata făcută instinctiv c㠄nu contează ordinea aruncărilor”.

            Singurul caz în care De Finetti este dispus să recunoască un statut obiectiv probabilității este cazul urnei, în acre probabilitatea bilelor albe reprezintă raportul între numărul lor și numărul total de bile. „Dacă considerăm cazul unei urne de compoziție necunoscută, putem, fără îndoială, să vorbim de probabilitatea diferitelor compoziții și de probabilitățile generate de fiecare din aceste compoziții; aserțiunea că există tot atâtea bile albe cât și negre reprezintă un fapt obiectiv care poate fi imediat verificat. Dacă, dimpotrivă, cineva joacă rișca cu o monedă neregulată...nua re dreptul să considere ca ipoteze distincte presupunerile că această imperfecție are o influență mai mare sau mai mică asupra rezultatului experienței, asupra probabilităților necunoscute” deoarece aceast㠄probabilitate necunoscut㔠nu se poate defini...Diferența între cele două cazuri este esențială și nu poate fi neglijată; nu se poate descoperi „prin analogie” raționamentul care a fost valabil în primul caz... Dacă, după multe extrageri, frecvența observată a bilelor albe se stabilizează spre f, de ce atribuim o valoare apropiată de f probabilității că următoarea bilă va fi albă ? SE poate răspunde că după observarea unei asemenea frecvențe noi atribuim o mare valoare probabilității ca frecvența f este apropiată de compoziția r a urnei și apoi, judecând că evenimentele sunt interșanjabile, considerăm că valoarea probabilității evenimentului următor va fi tot r. Dar în cazul aruncării cu banul, termenul de comparație (compoziția urnei) lipsește și nu putem raționa prin analogie” (pag. 142).

            Ce este asemănător între cele două tipuri de judecăți este judecata de interșanjabilitate; datorită ei dăm probabilității valori apropiate de frecvență, indiferent cu ce sistem de probabilități inițiale am porni (dacă suntem coerenți).

            Astfel, legea numerelor mari se interpreteaz㠄dacă pretinzi că , că evenimentele  sunt interșanjabile și dacă ești coerent va trebui să fii sigur că frecvențele relative parțiale  converg la p”. Tituși, De Finetti refuză să vadă, măcar aici o punte de legătură cu vreo probabilitate obiectivă deoarece, după cum au văzut și frecvențialiștii orice judecată de convergență este fără nic un conținut empiric. Orice afirmație despre „vreo probabilitate obiectivă este, după părerea noastră complet lipsită de sens, și nimeni nu i-a dat până acum vreo semnificație care să pară satisfăcătoare, măcar din alt punct de vedere” (pag.141).

            Punctul de vedere al lui de Finetii are, este adevărat, avantaje mari față de abordările obiectiviste; de exmplu, problema inducției capătă un răspuns coerent: prin inducție ne ajustăm continuu probabilitățile noastre subiective. „Problema inducției capătă un răspuns care este bineînțeles subiectiv, dar perfect logic, pe când, dacă pretinzi să elimini factorii subiectivi nu reușești decât să îi ascunzi cu mai multă sau mai puțină iscusință, de la caz la caz, dar întodeauna cu prețul unei erori de logic㔠(pag. 147)

            Capitolul cel mai important al lucrarii este ultimul, în care autorul încearcă să explice la ce este bună noțiunea introdusă de el, și să clarifice deosebirea esențială între ea și probabilitatea obiectiviștilor. „Diferența între cele două puncte de vedere este foarte ascuțită mai ales din punct de vedere filosofic. Primii consideră că probabilitatea este un element care participă la guvernarea lumii, și există în afara noastră; ceilalți (adică subiectivii) consideră că ea exprimă doar opinia unui individ și nu poate avea vreo semnificație decât în raport cu el”.

            După ce critică punctul de vedere frecvențialist (la ce-mi folosește limita ?) răspunde la principalele obiecții care i s-ar putea aduce astfel: „Există trei obiecții esențiale: există îndoieli că concepția subiectivistă permite definirea probabilității, demonstrarea legilor logice care o guvernează și justificarea aplicațiilor calculului în cele mai diferite domenii.”

            La primele două nu consideră că mai este cazul să răspundă (deși am vazut că dfiniția sa cea mai importantă se bazează pe o supoziție psihologică pe care continuu să o consider nejustificată). Rămâne de discutat problema aplicabilității teoriei. Sigur că acum este mai ușor pentru filosoful italian, căci el nu mai trebuie să răspundă dacă afirmația este adevărată sau nu.

            La ultima întrebare răspunsul subiectivist „constituie o problemă foarte delicat㔠(pag. 152). Teoria lui permite o explicație și în cazurile unde teoria obiectivistă, chiar în interpretarea ei cea mai largă rămâne neputincioasă (jocuri sportive, evenimente politice). Dar și în cazurile clasice „punctul nostru de vedere rămâne același: a arăta că există motive psihologice profunde care fac foarte natural consensul exact sau aproximativ care este observat între opiniile diferiților indivizi dar că nu există nici un motiv rațional, pozitiv sau metafizic care să dea acestui fapt o semnificație care să depășească simplul consens de opinii subiective” (pag. 152).

            Este adevărat că teoria lui răspunde logic la problema consensului oarecum în sensul că oamenii diferiți, dar coerenți, ar trebui să dea același estimații probabilistice apropiate de frecvența observată, indiferent de probabilitățile cu care au plecat. Dar, se pare că Finetii refuză să se gândească la întrebarea: de ce frecvențele însăși ???? sunt stabile ? De ce ele oscilează în jurul unui număr și nu al altuia ? Acesta nu est un fapt obiectiv ? Dacă azi x aruncă un ban de 1000 de ori, iar y aruncă mâine același ban de același număr de ori, de ce frecvența – și deci posibilitatea vor fi undeva pe lângă  ? Teoria lui explică de ce x și y ar da probabilități apropiate privind același experiment, dar de ce se produce același fenomen referitor la experimente diferite ? Obiectivitatea științifică este puțin mai mult decât simplul consens: este consensul cu privire la repetabilitatea experimentului cu observarea acelarași (aproximativ) rezultate !

            Astfel că, deși consider teoria foarte interesantă, cred că în cazurile fizice probabilitatea nu se poate reduce la un nivel de încredere; trebuie să fie altceva care îl implică. „Anumite spirite” – consideră că de Finetti – „deși convinse din alte puncte de vedere că teoria subiectivistă constituie o teorie coerentă, completă și perfect acceptabilă prin ea însăși, vor refuza să ni se alăture din motive filosofice. Se poate într-adevăr gândi că noțiunile științifice ar trebui să aibă o semnificație reală, că știința trebuie să se ocupe de realități, în vreme ce aplicarea punctului de vedere subiectivist în știința modernă ne-ar depărta continuu de acest deziderat... Atunci semnificația legilor statistice din fizică nu ar fi decât subiectivă. Nu ar exista un abis de netrecut între cele două tipuri de legi ?”

            Răspunsul la ultima întrebare se apropie oarecum de cel al lui Reichenbach, dar de pe partea opusă: la urma urmelor legile dinamice sunt tot subiective, cazuri degenerate ale celorlalte. „Legile au valoare pentru noi numai în aceea că estimăm drept foarte improbabil... că o lege va fi infirmată de apariția unui fapt experimental. Legile rigide sunt dovedite numai de experiență în sensul că există o adecvare între ele și un corp de fapt. A ne întreba dacă aceste fapte apar deoarece legea este adevărată sau dacă nu cumva adevărata lege nu este cumva diferită de cea pretinsă de noi, cu care ar corespunde numai în anumite cazuri particulare sau, în sfârșit, a întreba dacă nu cumva legea nici nu există, sunt probleme care din punct de vedere operațional nu au nici un sens” (pag. 155). În definitiv, spune de Finetii, întotdeauna există o infinitate de explicații posibile ale aceluiași corp de fapte; decizia de a prefera vreuna nu are decât motivații subiective (fie și pentru că nu cunoaștem alta !). Din acest punct, legile statistice și cele dinamice nu se mai deosebesc între ele: ambele sunt la fel de convenționale. (Cam la fel gândea și Poincaré; se știe că și el a fost la un pas de teoria relativității; cunoștea transformările Lorentz; s-a găsit prin fișele sale ipoteza că viteza luminii este constantă. Și totuși nu a făcut pasul, tocami pentru că a considerat egal de convențională și mecanica newtoniană și explicația lui Lorentz cu scurtarea corpurilor datorită vântului de eter, așa că nu mai era nevoie de a treia. În schimb, Einstein era convins că menirea omului de știință este să fure secretele Atotputernicului și că legile fizicii nu sunt deloc convenții, ci corepsund la ceva real). În acest caz devine clară și importanța calculului probabilităților ca un ghid în viață: „Orice nu se reduce la o simplă tautologie, orice ne conduce în viitor, chiar credința că părăsind această cameră vom vedea aceleași străzi aceleași case în aceleași locuri, toate acestea constituie o judecată de probabilități care este bazată, poate inconștient pe principiile calculului probabilităților. Astfel, acest calcul constituie fundamentul celei mai mari părți în gândirea noastr㔠(pag. 156).

            Este impresionant cum, deși în tabere diferite, a ajuns la aceeași concluzie privind valoarea Calculului Probabilităților – de fapt a conceptului de probabilitate ca Reichenbach (vezi capitolul anterior).

            Dacă Ramsey a lăsat în urma lui teoria deciziei statistice, de Finetti l-a lăsat pe Savage. Acesta a creat o școală neo-bayesiană (personalistă) care a refundat statistica pe baze subiective. Ca și Finetti, Savage are o mulțime impresionantă de lucrări matematice și metamatematice – meditații privind statistica (The Foundations of Statistics, 1954; How to Gamble if You Must, 1963; The Foundations of Statistics reconsidered, 1961; The Foundations of Statistical Inference, 1962, etc. ). El își intitulează concepția despre probablități „personalist㔠(este aceeași ca a lui de Finetti) pentru a o deosebi de cea logicistă de tip Keynes sau Carnap numită de el „subiectivistă”. Un alt motiv este că statistica este, în viziunea tuturor, subiectivă într-o oarecare măsură și „influența reciprocă între ideile de obiectivitate și cele de subiectivitate în statistică este interesantă și uneori generatoare de confuzie. Deoarece frecventiștii ??? (Fisher, Neyman, Pearson n.n.) se declară în posesia unui tip obiectiv de probabilitate și deoarece personaliștii declară probabilitatea o cantitate (mărime) subiectivă, ar părea natural ca să numim frecventiștii obiectiviști și personaliștii subiectiviști, ceea ce este deplorabil deoarece frecvențialiștii sunt legați mai mult de subiectiv decât noi, personaliștii după cum se va explica” (pag. 178, [55]).

            Savage a fost dirijat spre problemele epistemologice ale probabilităților (de formație este statistician) datorită faptului c㠄noțiunea de probabilitate a fost întotdeauna inefabilă și se află în inima a orice se intitulează teorie statistic㔠([54], pag. 175).

            Conceptul care pare să convină cel mai mult statisticienilor – arată Savage – este cel frecventist „în care probabilitatea este frecvența relativă a apariției evenimentului în șiruri – de obicei lungi – de venimente asemănătoare. De exemplu, cam o naștere din 80 furnizează gemeni, și acest lucru se asociază natural cu ideea că probabilitatea ca la o naștere să apară gemeni este 1/80” ([53], pag. 418). Motivele unei asemenea decizii sunt de înțeles, psihologic vorbind. Ce alternativă ar avea statisticianul ? (cel responsabil, care vrea ca știința lui să servească la ceva. Pentru că statisticianul poate face statistică așa cum algebristul face algebră, adică rămânând strict în cadrul unei teorii pure, fără interes pentru vreo interpretare !) – întreabă Savage. Și nu vede decât două alternative: conceptul necesar al probabilității „în care probabilitatea este un fel de implicare parțial㔠([53], pag.418) (dar acesta este „extrem de nepotrivit pentru statistică... Probabilitatea necesară, abil sprijinită de Carnap... totuși nu a murit. H. Jeffreys care o susține este cunoscut ca un statistician productiv și stimulant. Cu toate acestea punctul de vedere necesarian ??? (necessary views) nu a fost și nici nu este activ în modelarea opiniei statisticienilor” ([54], pag. 176)) - și punctul de vedere personalist care este respins de majoritatea statisticienilor deoarece „la prima vedere el pare ostil idealului de ‘obiectivitate științifică’, un motiv destul de serios pentru ca noi, statisticienii, să nu îl luăm în serios. Pe lângă aceasta, în majoritatea covârșitoare a cazurilor, probabilitățile inițiale se pot estima numai foarte grosolan și de aici se trage concluzia nimicitoare că ele nu au nici o valoare”( [54], pag. 176).

            Dar, respingând cele două alternative, nu le mai rămânea „decât să de descurce cum vor putea cu punctul de vedere frecvențialist”…cu consecința c㠄o dată adoptată poziția frecventistă, cele mai importante incertitudini care afectează știința și celelalte domenii de aplicare nu mai pot fi măsurbaile prin probabilități”([54], pag.176) deoarece „întrebarea naturală ,La ce grad de convingere mă îndreptățesc aceste noi date acumulate ?’ trebuie respins㠖 și chiar a și fost – ca un nonsens de frecvențialistul consecvent” ([54], pag.176).

            Sindromul cel mai izbitor al inadecvării abordării frecvențiale este însă, arată Savage altundeva ([55]) lipsa de unitate și de coerență la care a dus în sânul statisticii. Nu este vorba numai de schisme Fisher (statistica fiducială, intervale de încredere) – Neyman (principiul verosimilității maxime), ci chiar de lipsa de unitate și coerență în cadrul fiecărei teorii. De aceea Savage recomandă abordarea subiectivistă ca fiind „de departe cea mai bună pentru că este non-circulară, relativ clară și la obiect (matter of fact). Pe lângă acest lucru consider că această abordare permite excelent exprimarea a ceea ce este valoros în celelalte două abordări, evitând totodată circularitatea lor și bazarea excesivă pe termeni nedefiniți și pe ficțiuni non-operaționale” ([53], pag.419).

            O discuție mai la obiect a statutului probabilității în diferitele teorii statistice ar depăși însă cadrul lucrării de față. Ele vor face probabil, obiectul unei lucrări ulterioare în care se va discuta semnificația testelor și procedeelor de inferență statistică.

            Deocamdată mă mulțumesc să observ că statistica bazată pe probabilități subiective se arată foarte viguroasă și, probabil, va mai avea destule de spus în viitor.