II. PRINCIPALELE PUNCTE DE VEDERE PRIVIND

STATUTUL ONTIC AL PROBABILITĂȚII

§2.1. DE LA CARNEADE LA LAPLACE

            Cum este și normal, conceptul de probabil s-a dezvoltat în urma meditațiilor referitoare la adevăr, certitudine și incertitudine. Filosofii încercau să găsească adevărul, propunând modele subtile; la început nu și-au pus problema adevărului revelațiilor lor, deoarece credeau cu tărie în modelele pe care le propuneau. Aceasta a fost faza precritică a filosofiei, presocratică. Filosofia critică începută cu Socrate a evidențiat de la început că omul nu cunoaște nimic cert.

            Totuși, probabilismul, ca demers critic purtând asupra verosimilului nu derivă de la filosofi ci, după cum arată F. Mentré în [36], de la oartori. Primii care au discutat conceptul de verosimil (eikos), au fost retorii sicilieni Corax și Tisias. Pentru ei verosimilul era instrumentul central necesar artei de a convinge - retorica. Prima distincție pe care au făcut-o a fost între verosimilul absolut (eikos aplos) și verosimilul relativ (eikos ti). De exemplu, „Eu trăiesc în Syracuza” ținea de verosimilul absolut, iar „Democrația este preferabilă oligarhiei” ținea de cel relativ. Marca celui absolut era consensul: nu trebuia convins nici un om sănătos mintal de adevărul postulării lui.

            De altfel este interesant că și Aristotel discută noțiunea de verosimil și logica verosimilului în „Retorica” și „Topice”, nu în „Metafizica”. Nu face o distincție între probabil și verosimil (pythanos). Retorica este considerată de el ca domeniul tipic de aplicare a logicii verosimilului. Comentând poziția lui, Cournot afirmă [??] „Aristotel întrevede foarte confuz aplicațiile doctrinei șanselor, neștind dacă să le plaseze sub titlul de „Doxa” sau „Episteme” ”.

            Apogeul gândirii probabiliste în antichitate este atins de „Noua Academie” (Arcesilaos și Carneade). Nici unul din ei nu a lăsat ceva scris. Ideile care li se atribuie - mai ales lui Carneade - sunt surprinzător de moderne.

            Iată, de exemplu punctul de vedere al lui Carneade ([39]): noi, oamenii, nu putem ajunge la adevărul absolut nici prin rațiune, nici prin percepție, după cum au demonstrat scepticii. Adevărul, certitudinea nu ne sunt date. Totuși, viața ne cere să acționăm. Trebuie de aceea, să ne mulțumim cu aparența practică a adevărului - cu verosimilul. „Probabile aliquid esse et quasi verisimile eaque se uti regula et in agenda vita et in querendo et diserendo” ([36], pg.270).

            Ce înseamnă verosimil ? În analiza conceptului a rămas de la Carneade următorul exemplu celebru: un băiat intră într-o pivniță întunecoasă. Acolo vede o funie care seamănă cu un șarpe încolăcit. Băiatul se sperie: nu știe dacă obiectul este șarpe sau nu. Așteaptă puțin; lucrul acela nu se mișcă. Poate că nu este șarpe ! Înaintează prudent câțiva pași și obiectul rămâne nemișcat. Încrederea că este ceva neînsuflețit crește. Ia un băț și îl atinge; nu se mișcă. De-abia după ce îl ia în mână ajunge la certitudinea practică ([39]).

            Mi se pare că acest exemplu conține in nuce probabilitatea subiectivă promovată de Ramsez și de Finetti. Cred că el l-ar fi făcut invidios și pe savage, campionul neobazesienilor. Într-adevăr, el arată foarte intuitiv evoluția de la incertitudine la certitudinea practică, via teorema lui Bayes.

            Carneade își dădea perfect de bine seama că oamenii au o mulțime de certitudini, dar ele sunt practice, mărunte, triviale. Ei știu că dacă se taie capul unui om, el moare. Dar de ce ? Și ce înseman㠄moare” ? Ce înseamnă viață ? De ce mor oamenii ? Există zei ? Răspunsurile la ultimele întrebări nu le vom afla. De aceea, înțeleptul trebuie să nici nu și le pună, ieșind din cercul vicios al lanțului de explicații care se presupun una  pe  alta.  De  la  orice  întrebare,  după  două  sau  trei „de ce” - uri apar cercurile vicioase ale filosofilor (de ce cade piatra jos ? Pentru că o atrage pământul. Ce înseamnă că o atrage ? Însemană că asupra pietrei acționează o forță. Ce este forță ? ceva care modifică astrea de mișcare sau de repaus relativ a pietrei. De ce atrage pământul piatra ? Pentru că așa este în firea lucrurilor. Orice explicație științifică se oprește la o asertare apodictică). Înțeleptul se va ghida după regulile verosimilului.

            Dar, l-au întrebat soicii, rivalii cei mai puternici ai lui Carneade (considerat la vremea lui cel mai important filosof în viață), verosimilul este ceva asemănător cu adevărul. Dacă nu știi care este adevărul, de unde știi că ceva seamănă cu el ? Cum recunoști că ceva seamănă cu altceva, dacă nu știi cum arată acel altceva ? Necesitățile polemicii l-au adus pe Carneade la o analiză nuanțată a conceptului de verosimilitate (pythanotes). El considera că gradul de încredere acordat lucrurilor este dat de:

            1. Vivacitatea senzațiilor;

            2. Ordinea reprezentărilor și

            3. Absența contradicțiilor interne.

            În cazul exemplului cu funia - șarpe, la început vivacitatea senzațiilor nu a fost suficientă (era întuneric); băiatul a apelat la ordinea reprezentărilor, testând funia dacă se mișcă, iar certitudinea a apărut în urma absenței contradicțiilor interne între reprezentarea funiei și obiectul din fața lui. Dacă sub funie ar fi fost un șoarece, care ar fi mișcat funia, nivelul de încredere al băiatului în ipoteza „este funie” ar fi scăzut datorită contradicțiilor interne între reprezentări: o funie nu se mișcă singură.

            Carneade a fost un filosof de rasă (219 - 129 î.e.n.). A combătut divinația și științele oculte. Din păcate nu a fost înțeles nici în timpul vieții, nici apoi. A fost confundat cu scepticii (de care este pricipial deosebit în problema temeiului acțiunilor umane), nu a scris nimic și a căzut în dizgrație împreună cu toată școala sa din motive extrafilosofice: în 156 a pledat la Roma (practică austeră, lipsită de umor) într-un proces, cu aceeași strălucire pentru ambele părți ([36]).

            Eclipsa probabilismului a durat 1700 de ani, până la Cardano, Pascal și Fermat. Termenul matematic de „probabilitas” a fost introdus explicit prima oară de către Bernoulli în 1713, dar era folosit și în Logica de la Port Rayo ???. El îl luase din scolastica medievală, anume din cazuistica iezuiților. Cazuistica era acea parte din teologie care se ocupa cu rezolvarea cazurilor de conștiință, aplicând normele morale deduse din Biblie și din sfânta tradiție (activitatea diverșilor sfinți, martiri, asceți și teologi) la cazurile particulare ale conduitei. Sensul cuvântului „probabilus” era diferit de cel etimologic precum și de cel dat de Bernoulli: acolo ([22]) afirmațiile sfintei scripturi, ale bulelor papale și conciliilor cardinalilor erau numite „certe” în opoziție cu cele ale diverșilor doctori ai bisericii, cardinali și sfinți mai mici care erau pe linia lui Carneade, dar fără a înțelege prea bine sensul noțiunii. Probabilitatea zunui enunț era dată de autoritatea celui care îl exprimă (Biblie, papă, cardinal). Criticând acest mod ciudat de vedea lucrurile, Leibniy arăta, cu bunăvoință, că autoritatea nu este decât unul din lucrurile care creează verosimilul (vezi [22]).

            Este interesant că în antichitate nu s-a văzut nici o legătură între conceptul de întâmplare și cel de verosimil. Ideea că legile naturii sunt rezultatul ciocnirii întâmplătoare ale unui număr uriaș de atomi provine de la Leucip și Democrit. Ea este frumos tratată în poemul „De rerum natura” al lui Lucrețiu. Atomii se mișcă și se ciocnesc la întâmplare; uneori, ajung la configurații stabile. Dintr-o asemenea întâmplare s-a născut lumea:

                        „Doar nu-ntradins, cu iscusința minții

S-au așezat atomii fiecare

La locul lui; și ce mișcări să facă

Nu ei au hotărât, fără îndoială.

Ci mulți dintr-înșii, de-o vecie-ntreagă

Se tot ciocnesc prin univers și astfel

Cercând tot felul de mișcări, tot felul

De-ntrulocări, ajung până la urmă

L întocmiri asemenea cu-aceea

Din care-a răsărit și lumea noastră.

S-au dăinuit ani mulți și mari de-a rândul

De-atunci de când mișcările atomilor

S-au nimerit să fie potrivite.”

            O justificare naivă a viziunii atomiste era dată de mișcarea dezordonată a particulelor de praf dintr-o rază de lumină:

                        „Te uită doară: când prin întunericul

Unei odăi, o rază de la soare

Pătrunsă-nuntru, varsă-a ei lumină

Tu vei vedea puzderii de corpusculi

Jucându-se-n lumina razei însăși

În felurite chipuri ei dau lupte

Ca-ntr-un război etern, și cete, cete

Se-ncaieră-ntre ei și se descaieră

Făr' de popas. Tu din acest exemplu

Prea bine poți acuma să-ți închipui

Cum se frământă-n vidul fără margini

Atomii mei (dar numai dacă

Un lucru mic ne poate da icoana

Și-a celor mari, și dacă el ne pune

Pe urma lor, spre-a le putea cunoaște).” (Citat din [51], pg.164)

            Totuși, ceva idei confuze despre stabilitatea frecvențelor trebuie să fi existat, deoarece Domitius Ulpianus a lăsat o tabelă cu speranța de viață și știe că romanii practicau asigurările ([20]).

            Primul care a încercat să facă o matematică a întâmplării a fost Pascal (1623 - 1662), dacă nu îl socotim și pe Cardano, care, cu câteva zeci de ani înainte a rezolvat câteva probleme simple cu zaruri. Istoricii matematicii fixează data nașterii teoriei probabilităților în 1654, prin schimbul de scrisori între Pascal și Fermat privind următoarele probleme în legătură cu jocul cu zarurile puse lui Pascal de cavalerul de Mére:

1. Jucătorul aruncă 4 zaruri. Dacă nu apare nici un 6 câștigă; în caz contrar câștigă banca.

            2. Jucătorul aruncă două zaruri de 24 de ori. Dacă nu iese nici o dublă de șase, câștigă banca. Dacă iese vreuna, câștigă el.

            3. Doi jucători sunt obligați să întrerupă jocul și ei au doar rezultate parțiale. Cum trebuie împărțit cât mai echitabil potul ?

(Ultima este cunoscută sub numele de „problema părților”)

            La prima problemă, era cunoscut empiric, spune legenda, că se înregistrează un ușor avantaj pentru bancă. Cavalerul de Mére voia să știe de ce. Pascal a răspuns că, admițând că zarul este perfect pe toate fețele vor avea aceeași șansă să apară (nu se folosea înc㠄probabilitas”); la 4 zaruri, toate cele  posibilități de combinare a zarurilor au de asemenea șanse egale de apariție; din aceste combinări  sunt favorabile jucătorului și restul de 671 sunt favorabile băncii; așadar raportul probabilităților este 0,518 (banca) și 0,482 pentru jucător. La problema a doua, calcule la fel de treiviale au dat 0,509 pentru bancă și 0,491 pentru jucător. Singura problemă netrivială a fost ultima. O formulare mai precisă ar fi ([64]): doi jucători joacă un joc în care este câștigător cine realizează primul n puncte. Fiecare pune o miză A. Jocul se întrerupe când primul jucător a realizat a puncte și al doilea b puncte. Cum trebuie împărțit potul 2A ? Răspunsul lui Pascal (și Fermat) a fost că potul trebuie împărțit proporțional cu șansele de câștig ale celor doi parteneri dacă ar fi continuat partida până la sfârșit. Calcularea șanselor respective este foarte grea și astăzi; la vremea aceea numai un matematician de geniu o putea aborda.

            Legenda spune că de Mére ar fi simțit răspunsurile la primele două probleme pe pielea lui, obstinându-se să joace împotriva băncii de multe ori. Lucrul acesta mi se pare prea dubios pentru a fi crezut. Abateri atât de mici de la  cum ar fi cea din jocul al doilea, nu se simt decât la yeci de mii de jocuri, lăsând la o parte faptul că un yar nu este niciodată perfect. Dacă banca ar fi jucat cu un yar ca cel din Anexa 2, iar celălalt ar fi fost totuși perfect, probabilitatea ei de a câștiga ar fi fost 0,443 în loc de 0,509.

            Mai logic este să credem că cele două jocuri - care sunt destul de artificiale - au apărut tocmai pentru că în mediile de jucători se acceptase că toate fețele unui zar au aceeași șansă de apariție și că se făcuse de matematicieni obscuri, înainte, calculul șanselor la aruncări de n zaruri. Nu este exclus ca cele două jocuri să provină de la Cardano care în urmă cu peste o sută de ani scrisese o carte „Liber de Ludo Aleae”, tipărită însă postum de-abia în 1663. Cartea conținea, printre altele, capitolele (vezi [64], pg. 98): „Despre aruncarea unui zar”, „Despre aruncarea a două zaruri”, „Despre aruncarea a trei zaruri”, „Despre jocurile de cărți”, „Despre noroc în joc”. În o sută de ani, chiar manuscris fiind, cartea ar fi avut timp destul să circule prin mediile celor care se ocupau cu jocuri de noroc. O. Ore [64] consideră chiar c㠄ar fi mult mai drept să datăm începuturile teoriei probabilităților odată cu tratatul lui Cardano decât, așa cum se face de obicei, cu discuțiile avute de Pascal cu prietenul său de Mére și cu corespondența consecutivă cu Fermat”. Altfel nu văd de ce banca propunea jucătorului să arunce de 24 de ori o pereche de zaruri și nu de 23 sau 25 de ori. Nu se poate ajunge empiric la stabilirea unei probabilități de 0,509; cel puțin nu în timpurile acelea.

            Pascal a simțit că se crease o nouă ramură a matematicii și s-a grăbit să anunțe rezultatele sale Academiei din Paris. El aprecia că ([22]): „ ... această teorie, care combină exactitatea demonstrațiilor matematice cu nesiguranța întâmplării poate pretinde pe drept cuvânt denumirea de „matematică a hazardului” (Aleae Geometria = geometria zarurilor) denumire care conține numele cele două componente opuse”.

            Faptul că Pascal a considerat calculele sale o „explicație” a ușorului avantaj al băncii o interpretez prin aceea că el dădea o interpretare obiectivist㠄șansei”. Frecvența relativă este manifestarea șansei. Probabil că cineva atotputernic și atotcunoscător avea grijă ca fercvențele relative să nu se abată prea mult de raportul de combinații calculat de matematician. Nu văd cum altfel probabilitatea ar putea s㠄explice” frecvența realtivă atâta vreme cât nu se cunoștea nici legea numerelor mari. Înțeleg că regula practică era: vor ieși mai des acele evenimente care au șansa mai mare. Pentru el afirmația „Probabilitatea ca la aruncarea unui zar perfect să apară fața 6 este ” era adevărată, corespundea unei stări de fapt - cel puțin așa rezultă din [51].

            Ideile celor doi s-au răspândit repede în saloanele pariziene. Patru ani mai târziu, în 1658 a apărut cartea marelui fizician și matematician Huygens (1629-1685 ??) „De ratiociniia in Ludo Aleae” care se bazează pe schimbul de scrisori Pascal - Fermat, dar vine și cu cîteva probleme în plus. Este remarcabil că, în lucrarea lui Huygens, nu probabilitatea era noțiunea fundamentală ci „valoarea speranței” (termenul folosit astăzi este „media unei variabile aleatoare”; în englez㠄expectation”, în francez㠄esperance mathematique”; în rus㠄matematiceskie ojâdanie”, „Erwartungswert” - în germană. În toate celelalte limbi noțiunea are semnificație subiectivă: valoarea de așteptare (Wartpœæ oczekiwania - în poloneză)) pe care Huygens o definește astfel: „Dacă numărul cazurilor în care obțin suma a este p și cel al cazurilor în care obțin suma b este q, și dacă presupunem că toate cazurile pot apărea la fel de ușor, atunci valoarea speranței matematice este ” ([22]).

            În concluzie, în lucrările celor trei fondatori, noțiunea de probabilitate nu era introdusă explicit. Ei preferau să vorbească deapre șanse, posibilități sau cazuri, dar care „apar la fel de ușor”. După aceea, totul devine o problemă de combinatorică. Legătura între aceste „șanse” și frecvența relativă era obscură; oricum, ea exista din moment ce Pascal răspundea cu ajutorul șanselor la primele două întrebări ale lui de Mére. Raționamentul lor era de următorul gen: la aruncarea a 4 zaruri sunt 1296 combinații posibile, 625 favorabile jucătorului și 671 favorabile băncii. Ele sunt la fel de posibile. Situația este, deci, echivalentă cu extracția dintr-o urnă cu 625 de bile albe și 671 bile negre. Bunul simț spune că cel care pariază pe extragerea unei bile negre este favoriăat: are 6 bile în favoarea sa.

            Care este statutul ontologic al lui „la fel de ușor” ? Rezultă el nemijlocit din simetria unui cub perfect ? Și ce înseamn㠄la fel de ușor” ? Se poate defini de o manieră nevicioasă ? Un sceptic ar fi putut spune: „Este adevărat că zarul este perfect; fețele lui nu se pot deosebi una de alta dacă nu sunt numerotate. Totuși, aruncarea zarului presupune un context experimental, rezultatul final de cum se aruncă; poate că într-un context experimental dat anumite fețe apar mai ușor și altele mai greu. Dacă las zarul să cadă singur, din aceeași poziție, de la 5 centimetri înălțime, sunt sigur că anumite fețe vor fi favorizate.” (vezi Anexa 1 în acest sens).

            Fondatorii Calcului Probabilităților nu și-au pus asemenea întrebări; probabil ei considerau că orice om normal va fi de acord că toate fețele unui zar perfect au aceeași șansă de apariție, dacă este aruncat de un om cinstit, și nu de un trișor. Ei aveau în vedere numai studierea regulilor de echitate ale unui joc cinstit (regle des partis, compositio sortis) și reguli cinstite de împărțire a potului.

            Cournot scrie (citat din [36]) că în ceea ce au făcut fondatorii „ ... au pus numai bazele raționale ale statisticii, știință în plin avînt acum (în jur de 1860); prin precizia nemaiîntâlnită până la ei dată conceptului de hazard ... ei au pus, sau trebuiau să pună filosofii pe calea adevăratelor principii ale criticii; au deschis legicienilor singura ușă pentru a ieși din cercul în care îi ținea închiși Stagiritul”.

            Consecințele filosofice ale noii științe au trecut, la început, neobservate de către adevărații filosofi. Poate că o parte din vină o poartă și Pascal, spirit prea speculativ care nu a separat teoria matematică de empiric și mistică. Șansa, hazardul avea (și mai are) o puternică încărcătură magică, mistică. Spunând că toate cazurile apar „la fel de ușor”, el avea în vedere că Cineva, Supremul, avea grijă să le distribuie astfel. Este cunoscut pariul celebru (vezi și [22]) în care argumenta probabilistic existența lui Dumnezeu (neluat în seamă de ceilalți filosofi): dacă Dumnezeu există și sunt catolic, cîștig viața veșnică, supunîndu-mă bisericii; dacă nu, nu am nimic de pierdut. Sau, în formularea lui F. Mentre ([36]): „să considerăm problema existenței lui Dumnezeu ca un joc de noroc în care viața noastră este miza. Să aplicăm acestui pariu tragic calculul probabilităților. Dacă probabilitatea existenței sale este , cel ce joacă (adică cel care crede) are un câștig mediu infinit iar cel ce nu joacă o pierdere medie infinită”.

            De alftel Pascal a făcut speculații teologice și asupra noțiunii de infinit; era timpul în care Newton, leibniy (și chiar el însuși prin studiile sale asupra epicicloidei) fundau calculul infinitezimal. Totuși, Analiza a ieșit repede din găoacea mistică și a devenit o teorie matematică solidă, ceea ce nu a fost cazul cu teoria probabilităților. Explicația lui pius Servien ([57]) este c㠄noțiunea de infinit este apanajul matematicii, ceea ce nu este cazul cu cea de hazard”.

            Peste 50 de ani a apărut o carte fundamentală: este vorba despre „Ars Conjectandi” a lui Iacob Bernoulli (1654 - 1705). El este și întemeietorul logicii probabiliste. Lucrarea nu a putut fi terminată. Din cele 7 capitole proiectate nu a putut scrie decât:

1. Definiția certitudinii, necesității și contingenței;

            2. Știință și conjectură;

                        3. Feluri diferite de argumente probabiliste;

            4. Probabilitate apriori și aposteriori.

            El a folosit pentru prima dată termenul „probabilitas” (lucrarea este scrisă, după moda timpului, în latină) pe care l-a definit ca fiind „gradul certitudinii, care se raportează la certitudine ca partea la întreg.” Când lucrează, însă, cu noțiunea introdusă, nu folosește această definiție mai degrabă metafizică, ci aceeași subînțeleasă de Pascal și de Huygens: raportul între numărul cazurilor favorabile și cele egal poisbile.

            Primele trei capitole sunt o reluare a lucrării lui Huygens, însoțită de comentarii. În plus, tratează complet problemele puse de acesta și lăsate nerezolvate. Ultima parte este cea mai importantă: aici este demonstrată legea numerelor mari, sub forma ei cea mai simplă (teorema poartă numele lui). Prin ea se face legătura între probabilitate și frecvența relativă. Iată formularea ei exactă (în limbaj modern):

            Fie un șir de evenimente independente având toate aceeași probabilitate p. Fie  egal cu 1 dacă  a avut loc și egal cu 0 în caz contrar. Fie, în sfârșit  frecvența relativă a apariției evenimentelor . În aceste condiții, pentru orice  există un  cu proprietatea că de îndată ce , .

            În cuvinte: șirul frecvențelor parțiale converge la adevărata probabilitate în probabilitate.

            Bernoulli interpretează teorema sub forma: faptul că frecvențele relative converg la adevărata probabilitate este o certitudine morală (astăzi am zice certitudine practică). Demonstrația dată de el teoremei este foarte elegantă: a folosit în ea formula lui Stirling de aproximare a factorialelor, recent descoperită și provenită din fratele geamăn al teoriei probabilităților: calculul infinitezimal.

            În teorema lui Bernoulli, probabilitatea apare de două ori, cu sens oarecum diferit: p este o probabilitate necunoscută a lui  (de exemplu apariția feței „6” la aruncarea numărul n). Ea este o probabilitate „fizică”, „obiectiv㔠(deși la Bernoulli nu prea este obiectivă, din moment ce este un „grad al certitudinii”). Ce reprezintă P ? La efectuarea a n probe ,..., puteau apărea orice frecvențe , de la 0 la n, cu probabilitatea , în ipoteza că adevărata probabilitate este p. Atunci teorema este echivalentă cu

,

unde se sumează numai acei k cuprinși între  și . Prin aceasta vreau să subliniez că probabilitatea P este oarecum „mai subiectiv㔠(ipotetică): ea se bazează pe ipoteza că evenimetele  sunt independente unele de altele. Bernoulli interpreta noțiunea de independență în sens fizic (evenimentele nu se influențează unul pe altul), dar și probablilistic, în sensul că  indiferent de rezultatul lui ,..., . Definiția probabilistică a independenței nu este dată explicit.

            Pe lângă aceasta, este clar că el mai subînțelegea în aplicarea teoremei și regula metodologică: ceea ce este prea puțin proababil, nu se întâmplă. De exemplu, la 1000 de aruncări ale unei monede (cu ) , iar la  aruncări . Familia de 1000 (respectiv ) aruncări se comportă ca un singur eveniment, iar faptul că probabilitățile respective sunt mai mari ca 0,99 înseamnă că noi suntem convinși că, la o singură efectuare a experimentului frecvența absolută  va fi într-adevăr între limitele specificate. Pe ce se bazează această convingere ? Și cât de mare trebuie să fie  ca să avem certitudinea morală că A se va întâmpla ? Începând cu Bernoulli,  toți  marii  probabiliști  și-au pus această întrebare.

            Cel care a sistematizat cel mai clar teoria probabilităților și a adus contribuții decisive, care au marcat-o aproape un secol a fost P.S. Laplace (1749-1829). Lucrarea sa „Theorie analitique des probabilités” (1812) se citește și astăzi cu plăcere. Ediția a treia (1820) conține o introducere epistemologică foarte detaliată intitulat㠄Essai phzlosophique sur les Probabilités” în spatele căreia se întrevăd mulți ani de meditații dificile.

            Aici este expusă teoria sa celebră despre determinismul absolut, mecanic. Toate efectele naturii nu sunt decât „rezultatul matematic” al unui mic număr de legi imuabile. Înaintea lui, Pascal, Newton și Leibniz admiteau o anumită contingență a legilor naturii așa că aveau nevoie de Dumnezeu care din când în când să repare dezordinea care se manifesta în univers. Exact această contingență este respinsă de Laplace: el nu are nevoie de aceast „ipoteză”.

            Pentru el „orice eveniment, oricât de neînsemnat ar părea, este la fel de ncesar ca și revoluția Pământului în jurul Soarelui”. Unor evenimente, îns㠄le atribuim, în ignoranța noastră, cauze finale ???  sau acțiunii hazardului, depinzând de apariția lor în ordine sau într-o aparentă dezordine”. Aceste cauze imaginare dispar în fața unei filosofii sănătoase care nu vede în ele decât expresia ignoranței noastre. A admite hazardul orb al lui Lucrețiu îi pare echivalent cu a admite că există efecte fără cauză; aceasta este „o iluzie a spiritului”.

            Și atunci care este justificarea teoriei probabilităților ? Ce sens are aplicarea ei ? Punctul de vedere al lui Laplace este următorul: omul este condamnat să acționeze în condiții de inecrtitudine. Dacă ar avea o inteligență și capacitate de calcul infinită, ca demonul său, el ar putea prevedea tot viitorul, și ar cunoașteîntregul trecut. Nu ar mai exista pentru el istorie, trecut și viitor. Teoria probabilităților este matematica hazardului. Ea constă în a reduce toate evenimentele de un anumit gen la un număr oarecare de cazuri egal posibile și de a căuta numărul cazurilor favorabile.

            Laplace dă primul, clar și explicit, „definiția clasic㔠a probabilității ca fiind raportul între numărul cazurilor favorabile și cele posibile, cu condiția ca cele din urmă să fie egal posibile. Egal posibile înseamnă c㠄suntem egal indeciși asupra apariției lor” (a cazurilor respective). Se spune foarte clar și tranșant: „Probabilitatea este relativă: ea ține de cunoașterea noastră, de ignoranță. Știm că din n evenimente posibile, unul singur se va întâmpla, dar nimic nu ne face să credem că vreunul din ele va apărea mai des decât altul. În această stare de indecizie este imposibil ca unul din ele luat arbitrar nu se va produce, deoarece celelalte cazuri egal posibile îl exclud”.

            Pe scurt: probabilitatea nu reprezintă decât gradul de certitudine pe care îl avem față de un anumit eveniment. Ea este ceva pur subiectiv: probabilitatea nu există în afara noastră. De fapt nu este vorba de gradul de certitudine pe care îl avem, ci pe care ar trebui să îl avem dacă am fi perfect raționali și astfel, perfect raționali, am fi emis judecata de egal posibil. Înseamnă că probabilitatea nu are nici un temei ontic, ci numai gnoseologic: singurul mod rațional de a ne comporta în condiții de incertitudine, de cunoaștere parțială.

            Și totuși, paradoxal, pentru Laplace „Teoria probabilităților (și nu mecanica, unde el era de asemenea expert, n.n.) este știința cea mai demnă de meditațiile noastre” datorit㠄metodelor analitice născute de această teorie, adevărului principiilor ei, logicii fine și delicate pe care o reclamă în rezolvarea problemelor puse de ea ... și aplicării ei în problemele cele mai importante ale filosofiei naturii și științelor morale”. În plus, „ea ne învață să ne punem la adăpost de iluziile care ne încearcă adesea”.

            Avantajul căii alese de Laplace este că este foarte clară, unifică probabilitatea „fizic㔠- cea aposteriori cu cea pistimetrică, apriori și cu probabilitatea inversă, a ipotezelor. Pe drumul deschis de el vor merge Poincaré, de Finetti, savage. Teoria probabilității în funadmentarea Laplaceeană poate sluji la fundamentarea statisticii prin teorema Bayes (principiile 4-6 din [32]). Vom studia problema în §2.4.

            Apare totuși o contradicție. Dacă probabilitatea este un grad de certitudine, atunci legea numerelor mari ar trebui interpretată astfel: dacă gradul meu de certitudine este că  și dacă judec că evenimentele  sunt independente, și dacă sunt rațional, trebuie să fiu sigur că frecvențele relative vor converge către p.

            Iată, însă, cum cometează Laplace legea numerelor mari: „Printre cauzele variate și necunoscute pe care le înregistrăm sub numele de hazard și care fac nesigure evoluția evenimentelor, se vede născându-se pe măsură ce evenimentele se multiplică, o regularitate frapantă care pare să țină de un desen și care a fost considerată ca o dovadă a existenței Providenței. Dar dacă reflectezi, ai recunoaște că această regularitate nu este decât dezvoltarea posibilităților respective ale evenimentelor simple care trebuie să se prezinte cu atât mai frecvent cu cât sunt mai probabile. Să considerăm, de exemplu, o urnă cu bile albe și cu bile negre. Frecvența este foarte neregulată la început, dar cauzele variabile ale acestei neregularități produc efecte alternativ favorabile și contrare unui mers regulat al evenimentelor și care se distrug reciproc pe măsură ce numărul crește, lăsând să se întrevadă din ce în ce mai mult raportul adevărat al bilelor albe și negre... Raportul efectelor naturii este cu atât mai constant cu cât numărul probelor este mai mare. Nimic nu face excepție de la această regulă: raportul nașterilor anuale, sporul natural, variază numai puțin în timpuri obișnuite”.

            Am citat exhaustiv din ultimele pasaje deoarece mi se pare că Laplace face o diferență ontologică între probabilitatea inițială, apriori, înainte de începerea experimentului, care este gnoseologică, pistimetrică ( = măsoară credința în realizarea evenimentului) și cea finală, aposteriori care capătă o nuanță mai obiectivă, publică, întrunind oarecum consensul: frecvența relativă se apropie de cea „adevărat㔠care înseamnă că nu este un grad de certitudine, ci o „dezvoltare a posibilităților”. Școala subiectivistă de mai târziu va numi acest fenomen „obiectivizarea probabilității”([28]).

            Termenul de independență, care reprezintă miezul teoriei probabilităților, nu este definit decât vag în principiul nr. 3 ([32]) al „înmulțirii probabilităților independente”; în judecata de independență a fenomenelor trebuie multă grijă, deoarece ea „se pretează cel mai ușor la iluzii”.

            Totuși, critica cea mai serioasă care s-a adus definiției lui Laplace a probabilității ca raportul între cazurile favorabile și cele egal posibile este că

            1. Se bazează pe un cerc vicios: „Unul din trucurile lui Laplace era folosirea cuvântului „egal posibil” în loc de „egal probabil” și de a pretinde apoi că a dat o definiție coerentă. Astăzi escamotarea lui verbală nu mai păcălește pe nimeni (Good, [20]), Cournot (1843), Venn (1866) au întrebat: cum poți dovedi că un zar nu e falsificat altfel decât aruncându-l de un număr de ori ?”. Poincaré, în cursul său din 1896 ([46]) remarcă și el că definiția clasică se bazează pe o „petitio principi” dar „se mulțumește șă nu facă nimic” după cum remarcă P. Servien ([57]). Curios mi se pare că alții, de exemplu A. Renzi ([51]) consideră că în definiția lui Laplace nu este vorba „de nici un cerc vicios” ci c㠄pur și simplu nu este o definiție, ci numai o regulă de stabilire a probabilității în anumite cazuri”. La fel pare a considera și M. Boll ([6]). Dar, în intenția lui Laplace, nu era vorba de o regulă practică, ci de o dfeiniție.

            2. Definiția nu este aplicabilă când numărul cazurilor posibile este infinit; cu ajutorul ei nu se poate da nici un sens propoziției „probabilitatea ca un trăgător să nimerească o țintă este p”. Nici chiar în cazul alternativelor finite (aruncarea cu zarul) ea nu are vreun sens dacă zarul este falsificat. Să remarcăm însă că nici Laplace nu a folosit-o consecvent. Nici nu avea cum, din moment ce tot el introduce, în studiul erorilor repartiția normală - sau, cum I se spunea mai demult, repartiția Gauss-Laplace, care este o repartiție continuă de probabilități, iar locul probabilităților elementare este luat de o „densitate de probabilitate” - introdusă tot de Laplace.

            Laplace s-a ocupat și de aplicarea teoriei probabilităților în studiul erorilor de măsurare (pe linia aceasta a fost continuat de Gauss care a folosit primul metoda celor mai mici pătrate), a dat prima versiune a teoremei limită centrală, care spune, în mare că în procesul măsurării unor variabile aleatoare, mediile aritmetice tind să fie repartizate normal, a aplicat teoria în procesele de asigurări, în științele juridice, etc. El este considerat, pe drept cuvânt creatorul statisticii matematice.

            Oricum, echivocurile și contradicțiile lui au fost un motor care a împins teoria probabilităților mai departe, atât pe plan matematic cât și pe plan filosofic, al meditațiilor asupra posibilităților de aplicare ale ei.

§2.2. OBIECTIVISMUL LUI A. COURNOT

            Deși nu prea cunoscute în timpul vieții sale (1801 - 1877), ideile lui Cournot au influențat interpretarea frecvențialistă de mai târziu a probabilității precum și pe aceea susținută de cercetătorii marxiști, precum și pe Bertrand și Poincaré [2], [45]. De la început vom spune că el a fost, poate, primul filosof al științei în accepțiunea modernă a termenului; preocupările sale nu s-au limitat numai la interpretarea teoriei probabilităților ci la problema mult mai dificilă a semnificației adecvării formalului la real. Era cunoscut la vremea sa mai mult ca matematician - economist (primul care a dat rezultate netriviale privind aplicarea responsabilă a matematicii în economie, în „Bazele matematice ale teoriei bogăției”, paris 1838). Cartea a avut influență în gândirea economică a secolului. Un biograf, Irving Fisher scria în 1898 ([15']): „În prezent Cournot rămâne viabil în primul rând ca economist și nu ca matematician sau filosof”. Dimpotrivă, în introducerea la traducerea rusă [11], A.L. Vainștain scrie: „ ...ideile lui Cournot în domeniul teoriei probabilităților au depășit cu multe decenii epoca lor”. Sunt de acord mai degrabă cu ultima apreciere. Cartea sa din 1843 „Exposition de la théorie des chances et des probabilités” prezintă un mare interes, nu numai istoric ci și filosofic în ceea ce privește interpretările și aplicațiile Teoriei Probabilităților. Este remarcabil faptul că de-a lungul anilor care au urmat, Cournot a manifestat o mare stabilitate în ceea ce privește ideile principale, după cum reiese din articolele și lucrările care au urmat. De altfel filosofia cournotiană derivă, în principal, din meditațiile lui asupra noțiunii de probabilitate și șansă, după cum este clar dacă aruncăm o privire pe opera lui filosofică fundamentală, „Essai sur les fondemnets des nos connaisances et sur le caractére de la critique philosofique”, apărut în 1851.

            Cournot a fost un elev al lui Laplace, dar un discipol original, care s-a depărtat de maestrul său în multe probleme esențiale. Mai întâi în ceea ce privește semnificația aleatorului, el a produs o interpretare obiectivistă, deja discutată în §1.2. Amintesc numai că Cournot nu admite existența unui aleator care marchează numai ignoranța noastră.

            În ceea ce privește interpretarea conceptului de probabilitate, aceasta este considerată de asemenea ca reflectând ceva obiectiv. După ce argumentează că scopul cărții [11] este „să rectifice erorile, echivocurile și obscuritățile premergătorilor”, „să fie mai bine înțeleasă noțiunea de șansă, probabilitate, hazard” și, mai ales, să separe sensul matematic și cel filosofic al noțiunii de probabilitate. El este primul care vorbește despre „șanse reale”. Echivocurile în interpretarea noțiunilor probabilistice provin din faptul că teoria se aplică la două genuri de probleme distincte: la probleme de „posibilitate” - care, pentru el are valoare obiectivă - și la cele de „probabilitate” - care are o nuanță subiectivă. Probabilitatea are dublu sens: primul ca o măsură a posibilității reale a lucrurilor (probabilitatea fizică revelată prin frecvență) și al doilea ca măsură a încrederii noastre (probabilitatea pistimetrică dată apriori). Intenția inițială a autorului - după cum mărturisește în introducere - era să evite pe cât posibil echivocul termenului folosind, peste tot unde se putea sinonimele „posibilitate” și „șansă”, dar în cele din urmă a găsit-o inconvenabilă deoarece ar fi îngreunat expunerea. În definitiv, după cum spunea Savage, nimeni nu este atât de copernican ca să nu spun㠄Soarele răsare”.

            Probabilitatea apariției feței 6 la un zar nu ține de părerea subiectivă a cuiva, ci „rezidă în structura fizică a zarului” și geometrii care nu văd aceasta „riscă să cadă în cele mai stranii capcane”. Deosebirea între o judecată obiectivă și una subiectivă se vede în următorul exemplu: „Când la un joc cu zaruri afirm că probabilitatea apariției feței 6 este ” - afirmă Cournot [11] - „este vorba fie de o judecată obiectivă (dacă știm că zarul este perfect) fie de una subiectivă de genul: nu știu dacă zarul este fals, și dacă da, nu știu cum anume”.

            Sensul termenului de „probabilitate aposteriori” este oarecum diferit la Cournot de cel conferit de Laplace (de fapt, chiar Laplace lăsase loc pentru o asemenea interpretare în comentariile la legea numerelor mari) în anumite locuri: este tot o probabilitate subiectivă al cărei singur rol era o refixare a pariurilor după jucarea mai multor partide. La Laplace, probabilitatea aposteriori se calcula pe baza teoremei lui Bayes* căreia i se conferea o interpretare subiectivistă. La Cournot, valoarea obiectivă a ei rezidă tocmai în teorema lui Bayes, care, la eșantioane mari se confundă aproape cu teorema lui Bernoulli - legea numerelor mari. Dacă experimentul aleator este efectuat în condiții riguros definite, atunci judecata care asupra rezultatelor experienței va avea o valoare obiectivă. Dacă nu, ea va fi relativă, o expresie a cunoașterii parțiale.

            Probabilitatea subiectivă, pistimetrică, are totuși o valoare în aceea că dă o regulă de conduită. Valorile ei numerice nu vor desemna decât anumite preferințe; ele nu sunt măsuri în adevăratul înțeles al cuvântului.

De aceea „ar trebui aruncate afară din aplicațiile unei teorii matemtice care are drept obiect mărimile care pot fi riguros comparate cu unitatea de măsură și raporturile care există între lucruri, independent de spiritul care le cunoaște”([11], §43)

            Întotdeauna, însă, probabilitatea matematică ( = obiectivă) nu poate fi cunoscută decât prin experiență, cu o aproximație cu atât mai bună, cu cât experiența este mai extinsă. La eșantioane mici, „formulele matematice deduse sunt pur subiective și nu permit vreo concluzie pentru viitor.”

            Ca să poată interpreta obiectivist Legea numerelor mari, Cournot a introdus conceptele duale de necesitate și imposibilitate fizică. Teorema Bernoulli a numerelor mari afirmă că frecvența relativă converge la probabilitatea fizică a evenimentului, într-un anume sens. În această formulare, însă, teorema nu are absolut nici o semnificație fizică. Ca o afirmație de convergență să aibă vreo semnificație fizică ar trebui spus, măcar vag, câte ceva despre viteza de convergență. De exemplu, noi știm teoretic că , , este un șir care converge la infinit. Să zicem că un fenomen se petrece după această regulă și n numără secundele; fenomenul a început să se producă la crearea sistemului solar. Atunci, pe parcursul întregii civilizații umane (socotită convențional 1983 1000000 ani ???) acest șir abia s-ar modifica de la  la ; așadar, el ar reprezenta din punct de vedere fizic o constantă, mai constantă chiar decât lungimea zilei (despre care se știe că se mărește cu 0,01 secunde pe secol).

            Pentru a da legii numerelor mari semnificația ei de punte de legătură între probabilitate și frecvență, între construcția logico-matematică bazată pe conceptul de egală posobilitate și fenomenele reale, obținute ca rezultate ale unor experiențe aleatoare, lui Cournot îi mai trebuia o supoziție ontologică: trebuia presupus că evenimentele foarte puțin probabile pur și simplu nu se întâmplă. Acesta a fost denumit de el „postulatul imposibilității fizice”. Iată cum îl argumentează:

            „În teoria probabilităților, termenul de comparație nu este certitudine rațională, metafizică, absolută, ci evenimentul cert fizic (astăzi am spune „cert practic”) a cărui probabilitate diferă de 1 cu o cantitate infinit de mică, adică el are numai o singură șansă să nu apară contra unei inifinități de șanse care îl implică”. Ca un exemplu, dă cazul zarului „În cazul unui zar (probabil perfect, n.n.) este fizic sigur că la un număr mare de probe, frecvența apariției feței cu șase puncte ar fi undeva aproape de . Este imposibil fizic ca la o serie mare de aruncări să apară numai 6. În sine, fenomenul este posibil: presupunând că la fiecare aruncare apare 6 nu ajungem la nici o contradicție; dar cum este numai o șansă ca evenimetul să se întâmple contra unei infinități de șanse care îl exclud, el nu se va întâmpla. Analog, dacă arunc o sferă jos, este imposibil fizic să se oprească exact pe ecuator, ca un con să stea în vîrf dacă este suficient de ascuțit, să găsești exact centrul unui cerc este un fenomen mai puțin posibil fizic decât extracția unicei bile albe dintr-un vagon de bile negre, de către un orb. Un asemenea hazard este respins ca fiind imposibil fizic”. În alt loc este și mai tranșant (§13): „Când printr-o infinitate de șanse există una care poate duce la realizarea evenimentului, atunci acest eveniment este considerat fizic imposibil”.

            I s-ar putea obiecta lui Cournot, astăzi:

1. Definiția sa matematică a probabilității este cea a lui Laplace ([11], §11-26), în măsura în care este ceva riguros, pentru că tot același autor tratează și cîteva probabilități continui, geometrice lăsând înțelesul noțiunii de probabilitate la discreția bunului plac al cititorului cusurgiu: „Probabilitatea este raportul între întinderea șanselor favorabile evenimentului și întinderea generală a tuturor șanselor” ([11], §18). Într-un fel, această definiție care tinde a unifica definiția combinatorială și cea din probabilități geometrice, este aproape de definiția measuristă, deși încă nu se inventase măsura Lebesgue.

            2. Chiar în cazul alternativelor finite, nu se scapă de cercul vicios al lui Laplace. În plus, mi se pare că se confundă raționamentele de simetrie care stau la baza judecății de „egal posibil” cu ceva obiectiv. Nu văd cum probabilitatea apariției unei fețe la aruncarea unui zar perefct rezidă numai în structura zarului (vezi și al doilea exemplu din Anexa 1). Cred că probabilitatea „adevărată”, obiectivă, depinde la fel de mult și de contextul experimental în care se face exepriența. Dacă introduc probabilitatea prin frecvența relativă, nu am nici o garanție că raționamentele de simetrie vor duce la același rezultat, lăsând la o parte faptul că sunt interzis în fața unor probleme în care acestea nu se pot aplica (aruncarea unei cutii de chibrituri, de exemplu, sau a unui tertaedru neregulat). Probablitatea reală depinde de modul în care arunc zarul uneori la fel de mult ca și structura lui. A pretinde că probabilitatea asignată evenimentului prin considerații teoretice are o valoare obiectivă înseamnă a accepta că ea poate fi verificată practic (măcar principial). Pentru aceasta ar trebui ca evenimentul să poată fi circumscris atât de precis încât să se poată repeta de ori de câte ori este nevoie; este necesară, deci o descriere a contextului experimental.

            Aici apare o problemă mult discutată în literatură: dacă probabilitatea se poate atașa unui eveniment, sau unei situații experimentale care „produc” un șir de evenimente asemănătoare într-un anume sens. Personal, sunt pentru al doilea punct de vedere, după cum am încercat să argumentez și în §1.4. Întrebarea „Este adevărat că  ?” devine inteligibilă doar dacă suntem de acord că probabilitatea (evident că mă refer la cea fizică) nu este o proprietate a unui eveniment contingent sigur, ci a unei clase de evenimente, deși poate că lucrurile sunt și mai complexe.

            Se poate spune, în apărarea punctului de vedere al lui Cournot ( la un zar perfect datorită structurii fizice a zarului) că el a avut în vedere numai aruncări cinstite ale zarului, iar cele din Exemplul 1.2 din Anexa 1 sunt „trucate” și foarte artificiale. Așa este, dar atunci ar trebui spus explicit „ cu un zar perfect și la aruncări cinstite”; a pretinde că aruncarea să fie cinstită, este tot o descriere vagă a unui context experimental, deși nu matematică. Problema tulburătoare este alta: în multe cazuri, influența unui context experimental este neglijabilă, cu excepția unor cazuri patologice ca cele descrise în exemplul citat mai sus. De ce ? O încercare de justificare, deși nu satisfăcătoare pentru mine ca matematician, voi încerca în Anexa 3, la problema acului a lui Buffon.

            3. În descrierea conceptului de imposibilitate fizică sub forma , este clar că este vorba de spre probabilitatea fizică. Atunci nu trebuia argumentat că evenimentul este imposibil fizic dacă are o singură șansă de a apărea contra unei inifinități care îl exclud, căci aceste șanse nu pot avea niciodată aceeași pondere dacă infinitatea despre care se vorbește este numărabilă. Se poate foarte bine ca să existe o singură șansă pentru A și o infinitate pentru non-A, și totuși acea unică șansă să aibă pondere la fel de mare ca toate celelalte la un loc. Să considerăm, de exemplu, exemplul timpului de așteptare până la apariția stemei la un joc cu banul. Evenimentul A = „stema apare prima dată”, este negat de o infinitate de evenimente „stema apare abia la aruncarea cu numărul n”. Interpretând ad literam ce ne spune Cournot (și, poate oarecum răuvoitor) este o singură șansă pentru A și o infinitate de șanse pentru non-A; totuși, .

            Pe scurt, cred că Cournot nu departajează suficient probabilitatea obiectivă, care nu poate fi decât dedusă din experiență, aproximativ, și cea teoretică. Ultima nu este decât o primă aproximare, ipotetică a realității. Totuși ea are o mare valoare euristică în puținele cazuri în care se poate calcula exact.

            Toate raționamentele de simetrie se bazează pe faimosul principiu Laplacian al „rațiunii suficiente”: „nu am nici un motiv să consider evenimentul cutare mai posibil decât cutare” este în mod clar ceva subiectiv („nu ai tu nici un motiv, dar poate că eu am” - poate gândi cineva care a văzut cărțile celulalt la o partidă de poker). Totuși, el conține și ceva obiectiv, în măsura în care toate evenimentele seamănă în realtate unul cu altul (fețele zarului). Vreau să spun că în acest caz raționamentul nu corespunde numai unei lipse de cunoaștere, ci și unei stări de fapt.

            De altfel, Cornot însuși era conștient de lipsa de rigoare din considerațiile sale privind necesitatea fizică; altfel nu-mi explic următorul citat agresiv, dar savuros;([11], §43): „Filosofii sunt mai dificili. Ei nu se vor debarasa de scrupulul că lasă nestudiată acea unică șansă față de cele contrarii ei; ei nu recunosc decât ceea ce este demonstrat, tocmai ei, care nu au demonstrat niciodată nimic și care se contrazic perpetuu.”

            Abstracție făcând de asemenea limitări - de altfel reparabile, după părerea mea - ideea cornotiană de a folosi necesitatea fizică drept o punte de legătură între probabilitatea matematică și probabilitatea reală mi se pare deosebit de valoroasă. În definitiv, fără ea nu ar fi posibilă statistica - privită ca o știință a inferării unor concluzii valide din date numerice. La fel de valoroasă mi se pare și paralela făcută între certitudinea rațională și cea fizică; deși sunt de același ordin, între ele există deosebiri profunde.

            Același autor interpretează probabilitatea unui eveniment ca „o măsură a posibilității lui de a apărea” (§45), deoarece „este natural să privim fiecare eveniment ca având o anumită predispoziție de a se manifesta” (§45). Interpretarea aceasta a fost susținută și în filosofia marxistă; astăzi ea este numită interpretarea propensionalistă a probabilității (propensity = tendință), susținută și de alți filosofi (Popper, 1959, Giere, Hacking). Eu consider că propensitatea se referă mai degrabă la tendința unei situații experimentale de a produce un eveniment sau altul, decât evenimentul respectiv.

            În ceea ce privește statutul teoretic al probabilității teoretice, apriori, Cournot arată că el nu este pur subiectiv. Probabilitatea unui eveniment nu există real, în lumea fenomenală, așa cum nu există real nici forța, masa sau meridianul Greeenwich. Ea există abstract. Semnificația ei obiectivă este că, pornind de la aceleași ipoteze, toți matematicienii îi vor găsi aceeași valoare. În acest sens, ea este independentă de părerile individuale, subiective. Ea slujește ca un instrument de cunoaștere a lumii exterioare, iar legătura existentă între ea și frecvența relativă permite decelarea unor legi acolo unde principiul cauzal obișnuit, al determinismului mecanic eșuează.

            Valoroasă mi se pare și discuția lui Cournot privind delimitarea între Probabilitate matematică și cea „filosofică”, adică a teoriilor științifice. Prin ea, Cournot se manifestă ca un întemeietor al epistemologiei moderne. Conceptul cheie avut în cedere în această discuție este cel de solidaritate a cunoștințelor (astăzi filosofii științei îi zic „coroborare”), cel de „ordine” și „hazard”.

            Dacă vedem un șir de numere care începe cu 1, 4, 9, 16, 25, ... vom fi de acord că, probabil următorul va fi 36. Pe ce se bazează convingerea noastră ? Pe simplitatea legii . Unde vedem o lege simplă - afirmă Cournot - spunem că există o ordine; „ne repugnă să credem că este vorba numai de hazard. Unde nu putem să o vedem, considerăm că mai degrabă avem de a face cu un șir aleator.”

            Mai mult, dacă următorul număr ar fi într-adevăr 36, vom crede cu atât mai mult că ; convingerea nu ne va părăsi nici dacă următoarele numere vor fi 48, 63, 83, 97,... ci am bănui că peste legea fundamentală și simplă imaginată de noi se suprapun „perturbații aleatoare”. Astfel se ajunge la complicata problemă a probabilității teoriilor. Acest concept, insistă el, nu poate fi tratat matematic, ci este de resortul filosofiei. Pentru a putea face reducerea problemei la matematică, ar trebui:

            1. Să se stabilească două tipuri de legi: simple și complicate;

            2. Celor simple să li se atașeze un coeficient de simplitate și să se clasifice.

Dar „toate aceste deziderate sunt, cel puțin la ora actuală, utopice”. Probabilitatea unei teorii depinde de simplitatea ei, de numărul de fapte înglobate și de puterea ei de predicție. Dacă faptele noi se încadrează teoriei, convingerea noastră crește că avem de-a face cu o lege a naturii. Chiar dacă apar mai apoi neregularități, nu vom renunța la ea prea ușor (acest fenomen îl numește inerția teoriilor dată de faptul că în fiecare s-a înmagazinat un volum de muncă și inteligență umană) ci încercăm să o corectăm, să găsim cauzele perturbatoare și să le includem și pe ele în modelul nostru. Dacă, după noi observații, teoria trebuie mereu reiterată, începem să ne îndoim de ea și să o considerăm din ce în ce mai mult un eșafodaj artificial; procesul renunțării la ea încă va mai dura. Lovitura de grație o primește de abia când apare o teorie rivală care explică mai simplu aceleași fapte (Sistemul copernician față de cel al lui Ptolemeu, teoria oxidării față de teoria flogisticului, etc.).

            Ceea ce este important, remarcă Cournot este că acordul cu faptele nu este suficient pentru a considera o teorie adevărată. Acest acord nu este o demonstrație matematică și el nu va putea convinge niciodată un sceptic că nu se mai poate explica și altfel, și că o explicație nu este o convenție. Acest acord cu faptele conferă teoriei numai o probabilitate filosofică. Pe baza noțiunii de probabilitate filosofică, Cournot explică raționamentul prin inducție și prin analogie. Este vorba însă de un cerc de probleme care depășesc cadrul lucrării de față.

            Esența este că ambele tipuri de raționament își trag seva din structura minții noastre, căreia îi repugnă aleatorul. Probabilitatea filosofică diferă esențial de cea matematică prin aceea că nu este cuantificabilă. Ea dă naștere unor convingeri care nu pot fi dozate exact și uneori duc chiar la „certitudinea moral㔠dacă se „solidarizeaz㔠între ele. Probabilitatea filosofică ghidează și savantul și omul de rând. Ea este o probabilitate subiectivă sui generis. „În măsura în care acest instrument obscur este cenzurat de rațiune, el poate fi considerat marca geniului” – comentează F. Mentré în /36/. Mai mult, continuă același autor, „el nu se aplică numai la cercetarea legilor naturii, ci în orice cercetare febrilă. Tot el păzește omul de știință de capcana relativismului agnostic”.

            Totul este – accentuează Cournot – ca probabilitatea filosofică să nu fie confundată cu cea matematică. Laplace cade și el în această eroare atunci când în /33/ calculează probabilitatea ca mâine soarele să nu mai răsară, găsind-o egală, aproximativ cu . Calculul este iluzoriu, întreprinderea zadarnică: asemenea probabilități nu se pot calcula; sub cifrele care apar este greu săs sesizezi ceva obiectiv. Totuși, deși a semnalat pericolul confundării planului matematic cu cel epistemologic, Cournot a comis și el eroarea respectivă atunci când în [11] a perpetuat procupările lui Laplace și Poisson de aplicare a teoriei probabilităților la chestiuni juridice, deja denunțate de J. Stuart Mill ca un „scandal matematic” căci „ipotezele matematice nu au nimic de-a face cu situația unui acuzat în box㔠(J. Bertrand, [2]).

            Ideile lui Laplace corectate de Cournot au influențat preocupările filosofice de interpretare a calculului probabilităților ale mai multor generații de probabiliști francezi: J. Bertrand, E. Borel, M. Boll. Meditațiile lor se referă la probleme cu o lungă carieră în discuțiile școlii franceze (și nu numai !): este vorba despre paradoxul de la Petersburg, de mărimea lui  pentru care avem dreptul să decretăm că A este practic imposibil și la paradoxul situației că într-o serie de n aruncări (de exemplu ) toate combinațiile care apar sunt practic imposibile și totuși, una din ele se produce.

            J. Bertrand, celebru prin paradoxul său în care arată că nu se poate face extensia noțiunii de probabilitate de la un număr finit de cazuri fără anumite precauții fără a ajunge la situații absurde, și-a expus ideile sale legate de noțiunea de probabilitate într-un eseu, mult citat mai apoi, intitulat „Les lois du hazard”, scris ca prefață la [2]. Eseul este scris de o manieră popularizatoare, fără spiritul riguros al lui Cournot, care totuși nu a avut forța matematică a lui Bertrand. Pentru acesta din urmă, faptul că probabilitatea apariției stemei la un joc de aruncare cu banul este  sau că probabilitatea apariției unui as la aruncarea cu zarul este  este o lege a naturii, pe care nu are rost să încercăm a o explica, ci să o luăm ca atare. Nu are rost să lămurim ce înseamnă hazard pentru că prin acest termen „toată lumea înțelege același lucru”. La fel, independența aruncărilor cu moneda înseamnă c㠄banul nu are memorie”, iar legea numerelor mari este, după cum îi spune numele, o „lege” decât o teoremă. Ea exprimă faptul c㠄dacă într-o duminică plouă în piața x din Paris, toate pietrele caldarâmului vor fi la fel de ude... Aceasta este puterea numerelor mari. Hazardul are capricii, nu și obiceiuri. Dacă 1000 de picături pică peste 1000 de pietre de caldarâm, nu înseamnă că fiecare piatră își va avea picătura ei; dar dacă un miliard de picături fac același lucru, fiecare piatră va primi în jur de un milion de picături. Raporturile sunt sigure, nu diferențele (deși diferențele ruinează)”.

            Pe lângă această probabilitate, care este obiectivă, logică, mai există încă una, subiectivă: „un geometru a găsit o nouă demonstrație a teoremei lui Bernoulli; prives demonstrația, nu găsesc nici o eroare, spun că e bine, metoda lui este valoroasă. Același geometru vine la mine peste câteva zile cu o demonstrație a marii teoreme a lui Fermat. Examinez principiul, parcurg calculele, verific unele din ele, nu gasesc nimic de obiectat. Totuși, continuu să caut eroarea. De ce ? Pentru că teorema lui Fermat nu a fost demonstrată, șansele unui eșec sunt foarte mari. Experiența arată mai mult de 100 de demonstrații greșite” (Astăzi sunt peste o mie, n.n.)

            În această introducere, Bertrand studiază și paradoxul din Petersburg. Este vorba despre următorul joc: jucătorul x joacă cu banca prin aruncarea unei monede. Dacă apare stema, x pierde miza. Dacă apare banul, x câștigă 2 lei și are dreptul să continue. În general, fiecare serie de n bani urmată de o stemă este răsplătită cu  lei. De exemplu, seria 000001 (0 = ban) valorează  lei. Problema este: ce miză să depună jucătorul pentru a juca acest joc ? Răspunsul este că un joc este echitabil dacă miza coincide cu valoarea medie a câștigului, care în cazul acesta este infinit. Așadar un jucător poate plăti o sumă oricât de mare căci repetând la nesfârșit partidele este sigur că va ruina banca. Paradoxul constă în aceea că nici un om sănătos nu ar juca un asemenea joc „echitabil”, nici măcar cu o miză de 100 lei. D’Alembert spunea c㠄cunoaște cinci sau șase soluții ale paradoxului care nu se potrivesc una cu alta”; a propus și el două, inacceptabile, după Bertrand. Buffon, Bernoulli și mai ales Laplace rezolvă paradoxul prin conceptul de „avere moral㔠care crește asimptotic spre o limită finită când averea adevărată tinde la infinit și să se pună drept miză averea morală medie sperată. Jeffrey [28] îl soluționează refuzând să joace și acuzând banca de escrocherie: pretinde că are o avere infinită, ceea ce nu este adevărat. În ceea ce-l privește pe Bertrand, el consideră c㠄ar trebui acceptat de bun răsounsul absurd. X are un milion și îl dă să joace. E nebun ! se va zice. E o aventură, dar excelentă; avantajul infinit este realizabil. Dacă joacă cu încăpățânare, va pierde 100 de milioane, un miliard, dar victoria lui este sigură. În ce secol ? Nu se știe !”

            Vom recunoaște că soluția propusă nu este o rezolvare serioasă a paradoxului. După părerea mea, ar trebui să plecăm de la premisa că ceea ce este prea improbabil nu se întâmplă, la o singură efectuare a experimentului. Dacă banca are la dispoziție  lei (ceva peste un miliard) și își planifică o afacere în genul acestui joc, în care prevede 100 de milioane de jocuri, poate cere liniștită o taxă de participare de 16 lei; probabilitatea ca ea să se fi ruinat înainte de sfârșitul jocului va fi mai mică decât 5%; în schimb, probabilitatea ca ea să aibă un beneficiu mai mare de 200 milioane lei este mai mare de 90%. Dacă ar dubla taxa de participare, probabilitatea de ruină ar fi sub 1%, dar este îndoielnic că se vor găsi mulți dispuși să plătească 32 de lei având  șansă să nu piardă.



* Teorema lui Bayes este următoarea afirmație trivială: dacă ,...,  constituie o alternativă (adică sunt evenimente disjuncte și , atunci pentru orice alt eveniment A au loc relațiile .

Interpretarea relațiilor de mai sus a dat naștere la dispute între subiectiviști și frecvențialiști. În teoria clasică se interpretează ca ipoteză iar A ca un rezultat experimental,  este probabilitatea apriori a ipotezei ,  - verosimilitatea lui A în ipoteza , iar  - probabilitatea aposteriori a lui .