Introducere

            În vara anului 1974, pe când eram student, am încercat să rezolv următoarea problemă: care este probabilitatea ca, aruncând o cutie de chibrituri pe o masă, ea să cadă pe fața mare, cea mijlocie și respectiv pe cea mică ? Dacă se putea, aș fi vrut să calculez aceste probabilități în funcție de laturile a, b, c ale cutiei de chibrituri, rezultând astfel trei funcții  cu .

            Mi-am confecționat paralelipipede de lemn ușor, lemn greu, aluminiu și fier de câteva (patru) dimensiuni dfierite și am pornit experiențele. După câteva zeci de mii de aruncări am sistematizat rezultatele. Întâi am comparat frecvențele apărute la cele patru tipuri de materiale cu ajutorul unor teste (Chi pătrat și T); diferențele între ele nu au fost suficient de mari ca să resping ipoteza că  nu depinde de materialul din care sunt confecționate paralelipipedele (dar nici destul de mici ca să o accept ! Teoria testelor statistice oripilează prin intuiționismul său: de obicei, în majoritatea cazurilor practice, nu poți admite la un nivel de semnificație cât de cât decent - 1% - o ipoteză dar, de multe ori nu o poți respinge - cu același nivel de semnificație.) Am ales calea cea mai comodă, acceptând ipoteza; apoi am făcut o ipoteză asupra suprafeței medii a cutiei de chibrituri care a părut bună - la o comparare vizuală -. În continuare am aplicat principiul informației maxime (la sugestia prof. Guiașu S.) care este o regulă metodologică în estimarea unei distribuții de probabilități de genul următor: dintre toate repartițiile posibile de probabilități care satisfac o condiție dată (în cazul meu era suprafața medie, în care consideram ipoteza făcută corectă) trebuie aleasă aceea care asigură cea mai mare entropie. Nu îmi propun să-i discut valoarea epistemologică (de exemplu, dacă aplicam conceptul de energie informațională am fi putut cere ca acest indicator să fie minim și ar fi rezultat altă repartiție de probabilități); principalul este că, folosindu-l am putut estima probabilitățile căutate. Estimarea făcută am comparat-o cu frecvențele reale, folosind același test  și iarăși am fost în aceeași situație ca înainte: nu îmi puteam permite să resping estimarea făcută la nivel de semnificație de 5%. Bineînțeles că am acceptat-o - altfel aș fi muncit în zadar - și am prezentat lucrarea la o sesiune de comunicări studențească în 1975.

            De atunci aproape în fiecare an mă întreb: a avut vreun sens tot ce am făcut ?

            Mai precis: are vreun sens obiectiv întrebarea „Care este probabilitatea ca ...”? în afară de acela de grad de încredere.

            Sau, într-o altă formulare: Enunțul  (probabilitatea evenimentului A este p) este verificabil sau falsificabil ? Este adevărat că, dacă A reprezintă apariția stemei la o aruncare cu banul,  ? Este aceasta o lege a naturii sau o convenție izvorâtă din motive de simetrie: „toată lumea va fi de acord că nu avem motive să considerăm că una din fețe este favorizat㔠sau „dacă fețele unui zar nu ar fi numerotate, ele nu ar putea fi deosebite una de alta; de aceea este „evident” că ele sunt la fel de probabile”. Mie nu mi se pare evident de loc.

            Ar fi bine dacă enunțul „ ” s-ar putea demonstra prin metode matematice. Adică, presupunând o repartiție statistică a vitezelor inițiale și a coordonatelor centrului de greutate ale monezii, să se demonstreze că, în ipoteze foarte generale asupra densităților de repartiție ale acestor mărimi, , sau măcar  pentru un  „foarte mic”. Din păcate, puterea de calcul a matematicii actuale nu permite stabilirea feței pe care va cădea o monedă, chiar dacă se cunosc condițiile inițiale și se neglijează frecarea cu aerul: nu este clar, fizic, ce se întâmplă când moneda interacționează cu planul pe care este aruncată. Este o problemă de teoria elasticității foarte complicată în sine. Primul care s-a gândit la explicarea probabilităților aparente prin repartiții „ascunse” a fost H. Poincaré (1912). El a numit-o „metoda funcțiilor arbitrare”. A fost continuat de Reichenbach, H. (1935), M. Frechet (1952) și Hincin (1952)ș ultimul vedea în ea o armă de „luptă împotriva idealismului în teoria probabilităților”. Voi studia un exemplu în acest sens în Anexa 3. Deocamdată mă mulțumesc să remarc că acest mod de a pune problema pare să confirme părerea lui von Mises c㠄nu se pot trage concluzii probabiliste decât din premise probabiliste” și că valoarea lui explicativă nu este foarte clară.

        La urma urmelor întrebarea care mă interesează este de natură ontologică: probabilitatea unui eveniment „exist㔠? Care este statutul ontic al conceptului de probabilitate ?

        Subiectul este spinos și mult mai greu decât mi s-a părut la prima vedere. Mulți gânditori de elită și-au pus aceeași întrebare (ca să nu amintim decât pe Pascal, Bernoulli, Laplace, Cournot, von Mises, Poincaré, Reichenbach, Popper, De Finetti, Carnap, Onicescu) iar o incursiune în polemicile actuale privind interpretarea conceptului de probabilitate mi se pare temerară. Printre atâtea puncte de vedere contradictorii este greu să îți faci o părere personală pe care să o argumentezi coerent.

Mi-am asumat sarcina modestă de a prezenta aceste puncte de vedere în măsura în care      le-am înțeles.